NIDB11009U Ungdom og idræt - idrætsspecialisering (PT-Ung)
Youth in Sport – Sport Specialization (PT-Ung)
Bacheloruddannelsen i idræt
Studerende skal vælge mellem 2 specialiseringsretninger -
”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.
Overordnet set fokuserer ”Ungdom og Idræt” på generelle
og specifikke forhold af betydning for idrætsundervisning af
unge og teoretisk/praktiske problemstillinger i forhold til at
tilpasse og planlægge idrætsaktiviteter til
målgruppen herunder at optimere
læring/træning/idrætsdeltagelse i gymnasieundervisning, andre
ungdomsuddannelser eller frivillige foreninger.
I specialiseringen, ”Talentudvikling”, arbejdes med basketball som genstandsfelt i forhold til talentudvikling og hertil hørende begreber og problemstillinger. For at fremme forståelsen af underliggende temaer arbejdes indledningsvis med en avanceret tilgang til tekniske og taktiske aspekter af basketball. Den studerende vil i kurset skulle fordybe sig i egenskaber som en given positionsspecifik spiller skal mestre både som individ og som holdspiller i et angrebs- og forsvarstaktisk perspektiv. I forløbet vil der arbejdes med perspektivering til andre idrætter og deres talentudviklingsmiljøer.
Specialiseringen ”Idrætsundervisning af unge” giver en introduktion til de tre færdighedsområder i gymnasiebekendtgørelsen for idræt med praktisk/teoretisk udvikling af færdigheder i hhv. boldspil, musik og bevægelse samt klassiske og nye idrætter med fokus på ungdomskulturer. I en kobling mellem de praktisk/teoretiske kurser og en pædagogisk-didaktisk del arbejdes med undervisningsforløb, hvor studerende i grupper skal tilrettelægge og gennemføre undervisning for en gymnasieklasse, hvor alle færdighedsområder kommer i spil. Der arbejdes med pædagogiske og didaktiske teorier med fokus på kropslighedens rolle i undervisnings-og læreprocesser, underviserroller, underviserkompetencer, kommunikation og undervisningstilgange/metoder og der gives en introduktion til kvalitativ videoobservation som metode til at analysere og udvikle undervisningspraksis.
Viden: Kendskab til særlige
læringsmæssige, sociologiske, didaktiske, pædagogiske og
psykologiske problemstillinger i forhold til idræt og
bevægelseskultur og involvering/engagement for unge.
Kompetencer: At kunne koble den teoretiske
baggrundsviden med kendskab og analytisk indsigt i de valgte
idrætsdiscipliner. Kunne omsætte denne i praksis til
bevægelsesaktiviteter og sammenhængende forløb i forskellige
ungdoms- trænings og uddannelsesmiljøer. Kunne reflektere over,
analysere og justere egen undervisningspraksis/formidling af
idrætsfaglighed.
Færdigheder: Opnå praktiske færdigheder indenfor
den valgte specialisering - herunder kunne sammensætte
trænings-/undervisningsforløb i den givne disciplin med fokus på
undervisning, træning og fysiske aktiviteter for udvalgte
ungdomsmiljøer/grupper.
At kunne sætte sig ind i og afvikle en specifik/udvalgt praksis
situation med en eksperimenterende tilgang til træning og
performance.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 42
- Forelæsninger
- 14
- Praktiske øvelser
- 70
- Projektarbejde
- 40
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, 60 minSkriftlig aflevering, løbende under kursetDen studerende vælger ved kursustilmelding hvilken specialisering de ønsker at følge og inden for denne specialisering udarbejdes 5-6 siders synopsis/oplæg/drejebog som danner grundlag for den praktiske/mundtlige eksamen. Det skriftlige oplæg udarbejdes i grupper af 2-6 studerende, som afvikler den praktiske del af eksamen sammen og efterfølgende eksamineres individuelt. Det skriftlige oplæg og den praktisk/mundtlige prøve vægtes lige.
- Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
Desuden skal delopgaver eller praksisfærdighedsniveau i de enkelte studieelementer være bestået i de studieelementer som ikke udtrækkes til eksamen (vurderes alene af underviseren).- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Beståede delelementer kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danner grundlag for en individuel bedømmelse.
Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt. Er deltagelseskravet ikke opfyldt skal kurset tages igen.Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.
Kriterier for bedømmelse
- Kriteriebeskrivelse for karakteren
12:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer evne til: - At kunne integrere praktisk udførelse/afvikling af forløb i de udvalgte specialiseringer med teoretisk viden om ungdomsgruppen/gymnasieuddannelserne som en specifik og prioriteret målgruppe. Dvs. den studerende behersker og kan kombinere praktiske kompetencer fra udvalgte specialiseringer med overordnede didaktiske overvejelser ift. ungdomsgruppen.
- At kunne forevise udvalgte praksiselementer og udnytte sine bevægelsesmæssige kvaliteter i forhold til læringsforløb og specifikke træningssituationer.
- At kunne analysere og begrunde den specifikke praksissituation i forhold målgruppen og justere/differentiere praksis i forhold til målgruppens forudsætninger og den studerendes egne kropslige kompetencer.
- At kunne tilpasse praksis til den givne målgruppe og hvor det er relevant kunne udvikle nye praksis- og træningsformer der er målrettet til ungdomsgruppen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Maksimalt 60 studerende i alt og 35 pr P/T-specialisering
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Lars Nybo (4-717c65724371687b76316e7831676e)
Talentudvikling - Jacob Wienecke - Fysisk Aktivitet og Hjernen - E-mail: Wienecke@nexs.ku.dk