NDAB16009U Udvikling af informationssystemer (UIS)

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Development of Information Systems (UIS)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i datalogi

Kursusindhold

Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer.

I kurset vil den studerende lære:

(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov,

(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten,

(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere,

(d) hvordan der kan gennemføres en objekt- og database-orienteret analyse og design-proces,

(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres, og

(f) hvorledes tilgange baseret på objekt- og relationelt orienterede metoder og teknikker kan kombineres og afbalanceres med henblik på at opnå effektive og fleksible informationssystemer.

Målbeskrivelser

Viden om:

  • Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner.
  • Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering.
  • Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL.
  • Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner.
  • Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler.
  • ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner.
  • Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker.
  • Brug af constraints, triggers og stored procedures.
  • Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet.
  • Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne.
  • Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem.
  • Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces.
  • Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin.

 

Færdigheder i:

  • Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem.
  • At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem.
  • At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation.
  • At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget.

 

Kompetencer i:

  • At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter.
  • At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent.
  • Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem.

Vil fremgå af kursussiden på Absalon.

Viden om interaktionsdesign på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurset "Interaktionsdesign" eller tilsvarende.

Programmeringsfærdigheder og erfaringer med systemudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og Problemløsning" og "Systemudvikling" eller tilsvarende.
En kombination af forelæsninger, selvstudier af kursuslitteraturen, og øvelser. Projektgruppearbejde med udvikling af et nyt eller forbedret informationssystem i samarbejde med brugere uden for DIKU.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 20
  • Forberedelse
  • 80
  • Forelæsninger
  • 40
  • Projektarbejde
  • 232
  • Øvelser
  • 40
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 5 dage
Eksamensopgaven er en individuel besvarelse, der baserer sig på en række obligatoriske opgaver stillet i løbet af kurset. I eksamensopgaven skal resultater og erfaringer indhøstet gennem arbejdet med de obligatoriske opgaver sammenfattes, diskuteres og sættes i perspektiv under brug af kursuslitteraturen. Eksamensopgaven vil yderligere præsentere den studerende for nye spørgsmål indenfor kursets emnekreds.
Krav til indstilling til eksamen

De obligatoriske opgaver (mellem 3 og 5) stillet gennem kursusforløbet skal være besvaret og godkendt inden indstilling til eksamen.

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Indstilling til reeksamen kræver, at de obligatoriske opgaver stillet gennem kursusforløbet er godkendt senest to uger inden reeksamen.  Afleveringsfristen er senest tre uger inden reeksamen. Reeksamensformen er som den ordinære eksamen. Dog afholdes reeksamen som mundtlig eksamen, hvis mindre end 10 studerende er tilmeldt til reeksamen. En eventuel mundtlig reeksamen vil være uden forberedelse og vil basere sig på en kombination af den studerendes besvarelser af de obligatoriske opgaver og kursuslitteraturen.

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelsen baserer sig på besvarelsens opfyldelse af kursets læringsmål, jf. ovenfor. Desuden lægges der vægt på klarhed og sammenhæng i besvarelsen.