HPÆK03572U Modul 3: PÆD, Modul 3: Analyse af pædagogiske problemstillinger.
Analysis of educational issues.
kandidat.
Analyse af pædagogiske problemstillinger skærper fokus på forholdet mellem analyse, teori og empiri og giver indsigt i analysestrategier, der er relevante for pædagogisk forskning. Modulet giver erfaringer med det analytiske håndværk og analysens deskriptive, dokumentative og perspektiverende facetter. Modulet lægger endvidere op til at de studerende inddrager eget materiale og gør sig erfaringer med analyser, der relaterer sig til skole- og uddannelsessystemets politiske makroniveauer, institutionelle mesoniveauer og undervisnings- og læringspraktiske mikroniveauer.
I modulet får den studerende overblik over analysemetoder og deres forskningsmetodologiske forankring. Modulet muliggør selvstændigt begrundede nedslag og næranalyse af fx policy dokumenter, interview, observation, spørgeskemaer ligesom modulet muliggør analyse af læringsplatforme og -medier. Modulet muliggør endvidere at de studerende fordyber sig, efter eget valg, i analysestrategier fx motiveret som etnografiske analysestrategier, klasserums-, kommunikations- og interaktionsanalyse, procesanalyse eller kritisk diskursanalyse.
Den studerendes arbejde med udvikling af egne analyser er i centrum for modulet. Derfor tilrettelægges undervisningen både som undervisning/plenumdiskussioner og som workshops og gruppearbejder. De studerende giver undervejs oplæg i workshop og feedback på fagfællers arbejde relateret til problemformulering og studieinteresser for arbejdet med den skriftlige opgave.
Samlet giver arbejdet i modulet kompetencer til at håndtere analyseprocessen (fra data og empiri til tolkning og analyse) ved at identificere og perspektivere de pædagogiske problemstillinger og dernæst anvende de relevante analysestrategier og videnskabelige fremgangsmåder i den analytiske fremstilling.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 367,5
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 409,5
Gæstestuderende udenfor KU:
Ansøgningsfrist: 1. november 2016 til mefstudieadmin@hum.ku.dk
Frist for eftersendt forhåndsgodkendelse: 15. november 2016
Svar på indskrivning som gæstestuderende: 15. december 2016
KU-studerende udenfor Humaniora:
Ansøgningsfrist: 15. november 2016 til mefstudieadmin@hum.ku.dk
Frist for eftersendt forhåndsgodkendelse: 15. januar 2017
Svar på indskrivning: 15. januar 2017
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamenssproget er dansk
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03572U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (8-6f65767778736a78446c7971326f7932686f)
Undervisere
Karen Borgnakke