HIVB00112U Aal: Design af formidlingsrum
Aal: Design of Mediation Spaces
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Det overordnede mål med kurset er, at introducere hvordan man kan analysere sammenhænge og interaktion mellem brugeres adfærd og informationsrum. Disse informationsrum kan være af social, digital eller fysisk karakter. Modulet omfatter teoretiske og metodiske tilgange og problemstillinger, som giver indblik i forholdet mellem forskellige typer brugere og deres adfærdsmønstre i givne informationsrum.
I kurset lægges der endvidere vægt på at diskutere implikationer af samspillet mellem brugeradfærd og informationsrum, herunder teoretiske og metodiske forudsætninger og konsekvenser i forhold til både forskning og praktisk anvendelse.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
forskning inden for samspil mellem brugere og formidlingsrum i en fysisk, digital og social kontekst, herunder problemstillinger om hvordan design og formidling i forskellige formidlingsrum påvirker brugernes handlemuligheder
- metoder til undersøgelser af samspil mellem brugere og formidlingsrum i en fysisk, digital og social kontekst.
Færdigheder i at
vurdere og perspektivere teorier om og metoder til analyser af samspil mellem brugere og forskellige typer formidlingsrum
vurdere metoder til undersøgelser af samspil mellem brugere og givne formidlingsrum
analysere og vurdere styrker og svagheder ved forskellige typer af formidlingsrum i forhold til brugernes handlemuligheder.
Kompetencer i at
planlægge og gennemføre afgrænsede analyser af, hvordan brugere agerer i forskellige typer formidlingsrum
planlægge og gennemføre afgrænsede analyser af, hvordan design og formidling i forskellige typer formidlingsrum påvirker brugernes handlemuligheder.
Faglige mål
Eksaminanden kan
redegøre for og reflektere over samspil mellem brugere og formidlingsrum i en fysisk, digital og social kontekst, herunder hvordan design og formidling i forskellige typer formidlingsrum påvirker brugernes handlemuligheder
diskutere centrale perspektiver, herunder teorier, metoder og praktiske tilgange til analyser af samspil mellem brugere og forskellige typer formidlingsrum
identificere problemstillinger og udvælge teorier og metoder med henblik på at gennemføre afgrænsede analyser af samspil mellem brugere og formidlingsrum.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Borlund, P. (2009). User-centred Evaluation of Information Retrieval Systems. In: Goker, A. and Davies, J. (eds.). Information Retrieval: Searching in the 21st Century. London : John Wiley & Sons, Ldt., 21-37, 274.
- Case, D.O. (2012). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior (3. udg.). Bingley, UK: Emerald.
Fischer, G. (2011). Understanding, fostering, and supporting cultures of participation. Interactions, 7(6), 36-45.
Given, L.M. & Leckie, G.J. (2003). 'Sweeping' the library: mapping the social activity space of the public library. Library & Information Science Research, 25(4), 365-385.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 150
- Eksamensforberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Hjemmeopgaven udgøres af 3 portfoliobesvarelser. Omfang 20-25 normalsider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
7 dages bunden hjemmeopgave, August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00112U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 35 studerende 1 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Bo Gerner Nielsen (17-64713069677470677430706b676e756770426a776f306d7730666d)