HIVB00092U Aal: Undersøgelsesdesign - Information og organisering (valgfag og konstituerende)
Aal: Research Design - Information and Organizing (elective and constituent)
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Kursets emne er metoder til studier og analyse af information og organisering. Kursets tema tager udgangspunkt i evaluering af informationssystemer og disses interaktionsdesign med fokus på, hvorledes brugerne opfatter og forstår en informationsarkitektur. Dette inkluderer bl.a. navigationsarkitektur og søgesystem.
Kurset vil introducere relevante metoder til studier og evaluering af informationssystemer med det mål, at brugernes anvendelse af et system understøttes optimalt. Et informationssystem kan være f.eks. en mobil-app, et søgesystem, en virksomheds intranet mv. Kurset vil præsentere udvalgte kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder samt værktøjer til gennemførelse af en undersøgelse. Indenfor temaet vælger de studerende en informationsarkitektur, de ønsker at undersøge, og relevante metoder vurderes og anvendes i relation hertil.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
kobling af teori og metode mhp. gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
forskellige typer af indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med fokus på enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”.
Færdigheder i at
reflektere over centrale indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombination af disse, til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
koble teori og metode til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt fokus på Information og organisering
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombinationen af disse, til gennemførelse af studier inden for information og organisering
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for information og organisering
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt henblik på information og organisering
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010). Kvalitative metoder: en grundbog. Hans Reitzels Forlag.
Juul Kristensen, C. & Hussain, M. A. (2015). Metoder i samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur.
Lazar, J., Feng, J.H. & Hochheiser, H. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. Hoboken: John Wiley.
Preece, J., Rogers, Y. & Sharp, H. (2015). Interaction design: beyond human-computer interaction (4. ed). Chichester: Wiley.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 90
- Eksamensforberedelse
- 72,9
- Holdundervisning
- 42,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 12-15 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00092U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 50 studerende fordelt på 2 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Martin Muderspach Thellefsen (17-75697a7c7176367c706d74746d6e7b6d7648707d7536737d366c73)
- Bo Gerner Nielsen (17-6a77366f6d7a766d7a3676716d747b6d7648707d7536737d366c73)
- Torkild Leo Thellefsen (18-7671746d6b6e6630766a676e6e6768756770426a776f306d7730666d)