HIVB00062U Aal: Kulturfeltets aktører
Aal: The Cultural Field and its Agents
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling
På modulet arbejdes der både teoretisk og med praktiske eksempler. Teoretisk og gennem analyse af konkrete institutioner og projekter vil modulets deltagere arbejde med de seneste årtiers spændinger mellem institutionernes kerneydelser i velfærdssamfundet og de opbrud der finder sted gennem øget brugerdeltagelse, oplevelsesøkonomi og inddragelse af digitale og interaktive teknologier.
Der arbejdes med teoretisk litteratur omkring:
- Kulturbegreber, kulturteorier og det kulturelle felt
- Kulturens institutioner, hvor modulet især vil fokusere på biblioteker, museer samt tværinstitutionelle kulturprojekter.
- Kulturfeltets brugere i relation til historisk udvikling, segmentering, dannelse og læring
Kulturfeltets politiske aktører introduceres gennem eksempelanalyser af kulturpolitiske redegørelser og strategier, regionale og kommunale kulturaftaler samt konkrete udviklingsprojekter inden for kulturformidling
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
det kulturelle felt, dets aktører, institutioner, formidlingsformer og brugsmønstre
forskellige kultur-, dannelses- og læringsbegreber samt kulturpolitiske strategier
kulturfeltets brugere, brugsmønstre samt formidlingsstrategier hertil
hvordan den samfundsmæssige, politiske og informationsteknologiske udvikling spiller sammen med kulturfeltets aktører.
Færdigheder i at
reflektere over og anvende centrale teorier i forhold til kulturfeltets aktører
identificere og analysere kulturelle aktører og kulturprojekter lokalt, nationalt og globalt, herunder i et digitalt perspektiv
identificere og vurdere forskellige formidlingsformers anvendelighed i spændet mellem kontekst, indhold og bruger
diskutere forskellige brugergruppers præferencer og kulturelle praksis i relation til metoder og teorier om brugere.
Kompetencer i at
identificere og analysere centrale problemstillinger inden for det kulturelle felt
diskutere forskellige kulturelle og kulturpolitiske perspektiver
deltage i og bidrage til faglige diskussioner inden for det kulturelle felt og dets aktører.
Faglige mål
Eksaminanden kan
redegøre for forskellige teoretiske tilgange til og perspektiver på det kulturelle felt, dets aktører, institutioner, formidlingsformer og brugsmønstre
identificere og beskrive centrale kultur-, kulturpolitiske, dannelses- og læringsmæssige begreber og deres implikationer for formidlingsformer, brugere og brugermønstre
anvende kulturteoretiske begreber til identifikation og analyse af kulturelle og kulturpolitiske problemstillinger
vurdere og diskutere kulturformidlingsmæssige og kulturpolitiske perspektiver på det kulturelle felt
analysere problemstillinger i relation til internettet og kulturens aktører.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Brinkmann, S. (2008). Identitet. Udfordringer i forbrugersamfundet. Aarhus: Klim.
- Drotner, K. et al (red) (2011) Det interaktive museum. Frederiksberg: Samfundslitteratur
- Himmelstrup, K. (2013). Kulturformidling. Grundbog i kulturens former og institutioner. Kbh.: Hans Reitzels Forlag
- Scott Sørensen, A. et al. (red)(2010) Nye kulturstudier: teorier og temaer. Kbh.: Tiderne Skifter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Eksamensforberedelse
- 317,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Eksaminationssprog: Dansk
Der gives 1 dags forberedelse. Den studerende får udleveret ét eller flere spørgsmål, som den studerende skal foreberede at besvare I form af et mundtligt oplæg. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00062U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg.
- Kursuskapacitet
- 35 studerende fordelt på 1 hold
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hans Jørn Nielsen (6-7c73833b3d3c49717e7637747e376d74)
- Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen (8-6a78676c6e766871436b78703164647831676e)