HHIK07771U HIS 77. Romerrigets kosmopolitiske højkultur – i globalhistorisk sammenhæng
HIS 77. Romerrigets kosmopolitiske højkultur – i globalhistorisk sammenhæng
Historie
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Det centrale fag i Historie med gymnasierettet
profil: Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T4: Historisk tilvalgsområde (HHIB10501E) [Bachelortilvalg,
2013-ordningen]
Romerrigets kosmopolitiske højkultur – i globalhistorisk
sammenhæng
Romerriget har siden oldtiden haft en ubrudt tiltrækningskraft.
Roms politiske organisation, lovgivning, hærvæsen, økonomi, kultur
m.m. er blevet grundigt studeret og genfortolket, og udgør sammen
med arven fra de gamle grækere stadig en vigtig del af vores
selvforståelse i den vestlige verden. Samtidig er det at være
kosmopolit – verdensborger - mere vedkommende end
nogensinde.
Men synet på den antikke verden er i disse år under revision. Hvor
man fx har fået øjnene op for de mere kyniske og krigeriske sider
af de græske bystaters verden, fokuseres der for Roms vedkommende
ofte på, hvad der gav imperiet sammenhængskraft – altså
efter at den imperiale våbenmagt var blevet brugt. Her er
vores forklaringsmodeller utilstrækkelige. Begrebet ”romanisering”,
som indtil 1990’erne blev brugt som en relativt uproblematisk
samlebetegnelse for græsk-romersk påvirkning af provinserne, er i
dag stort set forkastet. For det kan ikke forklare de store
regionale og lokale forskelle, der fremkom, når imperiet – grundet
datidens teknologiske og logistiske begrænsninger – uddelegerede
vigtige opgaver til lokale eliter.
En måde at omgå denne problematik er at flytte synsvinklen fra vest
til øst, og derved supplere den gamle tilgang til græsk-romersk
kultur som forudsætningen for hvem vi er i dag med noget nyt. Et
komparativt fokus, der indplacerer Rom i en førmoderne, imperial
sammenhæng, der går østover mod Persien, Indien og Kina, gør os
forhåbentlig i stand til at se om, og hvor, græsk-romersk højkultur
var usædvanlig for sin egen tid, og hvad det at være
kosmopolitisk egentlig betød globalhistorisk set. Vi vil analysere
centrale elementer i højkulturerne som fx litteratur, grammatik og
diskussionen af korrekt adfærd.
Kursets hovedvægt vil ligge på romerrigets tidlige kejsertid fra 27
f.Kr. til ca. 250 e.Kr., med et sideblik på det klassiske Indiens
Maurya- og Guptaimperier (hhv. 4.-2. årh. f.Kr. / 4.-6. årh.
e.Kr.).
Undervisningen kommer primært til at rette sig mod de studerendes
egne diskussioner og mundtlige fremlæggelser, således at nogle af
de ovennævnte temaer vil kunne indgå i kursets afsluttende
studenterkonference, jf. studieordningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere, redegøre for og diskutere de væsentligste
faghistoriske problemstillinger knyttet til et væsentligt område af
historien
• placere samt vælge et relevant problemkompleks inden for det
historiske område og begrunde valget
• vælge og anvende relevante metodiske og teoretiske tilgange til
analyse af afgrænsede historiske problemfelter og begrunde valget
• formidle sin viden og sine refleksioner mundtligt, veldisponeret
og med sprogbeherskelse, præcision og klarhed
• diskutere konkurrerende fortolkninger af historiske
problemstillinger
• reflektere kritisk over historiske argumentationsformer og
fortolkningsfigurer
Meldes ud på Absalon i starten af januar.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/tilvalgka/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK07771U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Karsten Johanning (9-6d726b6471716c716a436b7870316e7831676e)