HHIK06772U HIS 77. American Exceptionalism
HIS 77. American Exceptionalism
Historie
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Det centrale fag i Historie med gymnasierettet
profil: Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T4: Historisk tilvalgsområde (HHIB10501E) [Bachelortilvalg,
2013-ordningen]
American Exceptionalism
Amerikansk historiografi har været påvirket af opfattelsen af, at
USA har udviklet sig anderledes (og bedre) end resten af verden.
Historikeren Frederick Jackson Turner formulerede i 1893
Frontier-tesen, ifølge hvilken den vestlige ekspansion havde formet
en særlig amerikansk identitet. Kort efter tilføjede Werner
Sombart, at socialismen ikke kunne vinde fodfæste i USA på grund af
den høje levestandard. Under den tidlige Kolde Krig fik American
Exceptionalism-opfattelsen fornyet popularitet: USA havde ved sin
uafhængighed brudt med Europas feudale fortid og opbygget en særlig
liberal tradition (Louis Hartz); den særlige amerikanske politiske
tradition havde været domineret af en pragmatisme, der havde
betydet, at USA havde undgået Europas ideologiske konflikter
(Daniel Boorstin). Mens American Exceptionalism mødte kritik efter
Vietnam-krigen, blomstrede den op igen efter Den Kolde Krigs
afslutning, hvor Francis Fukuyama fejrede det liberale demokratis
sejr og historiens afslutning, og under Krigen mod Terror, hvor
neokonservative historikere har omskrevet USA's
udenrigspolitiske historie (Robert Kagan).
Kurset har som formål at introducere deltagerne til forskellige
aspekter af American Exceptionalism og hvordan opfattelsen har
ændret sig over tid: 1) Myten om USA som en særlig nation,
velsignet af Gud, og med den mission at civilisere verden. De
tidligste kolonialister, puritanerne, talte om at opbygge et nyt
Jerusalem, der som ”a city on a hill” skulle inspirere resten af
verden (John Winthrop). I den sammenhæng vil vi komme ind på
nationale myter, deres konstruktion, formål og rolle i forhold til
den amerikanske nationalisme og identitet. 2) Debatten om American
Exceptionalism som den er foregået indenfor historiefaget.
Kritikere har bl.a. fremført, at USA’s egenart er forsvundet over
tid siden industrialiseringen, og at USA ikke på noget tidspunkt
har været isoleret, men har været en del af den vestlige verdens
udvikling siden opdagelsesrejserne (Thomas Bender). En række
historikere har argumenteret med, at USA ikke har haft en
exceptionel historie, men at det på flere områder har udviklet sig
anderledes end den øvrige vestlige verden. 3) Hvordan har USA
udviklet sig på en række konkrete områder sammenlignet med den
øvrige vestlige verden: Har der været større social mobilitet i USA
og har ’the American Dream’ været myte eller realitet? Hvorfor
standsede socialismens fremgang omkring 1. Verdenskrig? Hvordan
adskiller amerikansk patriotisme eller nationalfølelse sig fra den
europæiske, og hvori består den amerikanske identitet? Immigration
og assimilering i USA er foregået anderledes end i andre lande i
Den Nye Verden – hvorfor? Hvorfor er USA blevet mere religiøst
siden grundlæggelsen, mens det meste af den vestlige verden er
blevet sekulariseret? Hvorfor har modstanden mod statsmagten været
så stærk? Har USA haft en særlig international rolle med udbredelse
af sine frihedsidealer? Der vil således være vide muligheder for at
vælge et emne eller problemkompleks til at fordybe sig i.
Undervisningen vil foregå som diskussion af læste tekster
(monografier, artikler, kilder) kombineret med forelæsninger. Et
vigtigt element er afholdelse af workshops/seminar, hvor deltagerne
ud fra en udarbejdet tekst vil holde et mundtligt oplæg og være
opponent på hinandens oplæg.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere, redegøre for og diskutere de vigtigske
problemstillinger vedrørende American Exceptionalism
• placere emnet/området i dets kontekst og sammenfatte og diskutere
de vigtigste træk ved amerikansk historie, som angår American
Exceptionalism
• udvælge og begrunde et relevant problemkompleks inden for området
• anvende relevante teoretiske og metodiske tilgange til analyse af
et afgrænset problemkompleks indenfor American Exceptionalism og
begrunde valget
• formidle sin viden og overvejelser mundtligt på en
velstruktureret måde og med en klar og præcis beherskelse af
sproget
• diskutere de forskellige skoler og tolkninger vedrørende American
Exceptionalism
• foretage kritiske overvejelser vedrørende historiske
argumentationsformer og fortolkningsfigurer
- Seymour Martin Lipset: American Exceptionalism. A
Double-Edged Sword. W.W. Norton, 1996.
- Richard T. Hughes: Myths America Lives By. University of
Illinois Press, 2004.
- Seymour Martin Lipset & Gary Marks: It Didn’t Happen
Here. Why Socialism Failed in the United States. W.W. Norton,
2000.
- Jim Cullen: The American Dream. A Short History of an Idea
That Shaped a Nation. Oxford University Press,
2003.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/tilvalgka/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06772U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Regin Schmidt (6-75686a6c7176436b7870316e7831676e)