HHIB07583U HIS 58. Protestantisk vækkelse og radikalisering i Nordeuropa 1650-1850
HIS 58. Protestantisk vækkelse og radikalisering i Nordeuropa 1650-1850
Historie
Modul 4A:
Område 4: Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk
skriftlighed (HHIB00581E) [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Protestantisk vækkelse og radikalisering i Nordeuropa
1650-1850
Oplysningstiden opfattes traditionelt som en periode, der indledte
de moderne sekulære samfund. Inden for de senere år har forskere
haft større fokus på, at kristne vækkelsesbevægelser spillede en
stor rolle i den tidlige oplysningstid og fik væsentlig indflydelse
på gennemførelse af pædagogiske og sociale reformer. På dette
kursus undersøger vi hvordan puritanske, pietistiske og
metodistiske bevægelser etablerede nye følelsesmæssige praksisser.
Det var en grundtanke i pietismen, at sande kristne adskilte sig
fra de falske ved at deres religiøse følelser var mere inderlige og
autentiske. Følelserne havde endvidere et performativt element og
blev udtrykt gennem gråd, latter, kys, og kropslige rystelser,
hvorved omverden kunne se, at den genfødte vitterligt havde de
rigtige følelser og ikke hyklede. Ideelt set var det en spontan
oplevelse, hvor man blev et instrument for Gud. Reelt set var det
en tilstand, som ikke bør afkodes uden blik for de sociale og
teologiske forventninger, som især radikale pietister formulerede.
Kurset belyser hvordan og i hvilke sammenhænge nogle følelser blev
mulige og meningsfulde, mens andre blev tabuiseret. Ud fra en
følelseshistorisk tilgang analyseres endvidere hvordan
følelsesmæssige kategorier som melankoli, fortvivlelse, angst,
entusiasme og glæde blev forstået i en pietistisk optik.
Der er en del nyere tysk og britisk forskning, som har påpeget, at
pietistiske og metodistiske bevægelser var med til at skabe en
særlig ”følelseskult” i slutningen af 1700-tallet (Sturm und
Drang og The culture of sensibility). En anden
forskningstradition, fortrinsvist ældre religionssociologi (Weber
og Merton), har fremført, at disse asketiske bevægelser bidrog til
udviklingen af den moderne rationelle habitus. Kurset giver indblik
i disse to forskningstraditioner og vi skal diskutere hvorvidt de
kan forenes. Yderligere skal vi diskutere hvilken betydning
dannelsen af nye følelsesfællesskaber havde i en større
samfundsmæssig sammenhæng. Mere overordnet belyser kurset hvorvidt
radikale religiøse bevægelser kan indeholde et moderniserende
potentiale, uanset at de i samtiden fremstår som dystre og
fordømmende.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beskrive de puritanske, pietistiske og metodistiske
vækkelsesbevægelser, som opstod fra anden halvdel af 1600-tallet,
og forklare hovedtræk i deres teologi
• analysere bevægelsernes kulturelle og samfundsmæssige betydning
• diskutere teorier om bevægelsernes frigørende og disciplinerende
træk
• anvende disse teorier i analyser af kildematerialet og begrunde
hvorfor de er relevante
• skrive en akademisk øvelsesopgave. Dvs. finde og afgrænse et emne
inden for kursets overordnede tematik, formulere opgavens styrende
problematik/vinkel, inddrage relevante kilder, faglitteratur og
teori og argumentere klart og stringent på baggrund af
dette
Tysksprogede tekster vil indgå i kurset, men er ikke en betingelse for at kunne gå til eksamen.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB07583U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Juliane Engelhardt (7-717c737068756c476f7c7435727c356b72)