HHIB06564U HIS 56. Forsoningsbehov eller folkekomedie? Identitetspolitik og relationen mellem Danmark og Grønland før og nu (ca. 1800 til i dag)
HIS 56. Forsoningsbehov eller folkekomedie? Identitetspolitik og relationen mellem Danmark og Grønland før og nu (ca. 1800 til i dag)
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (HHIB00561E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Forsoningsbehov eller folkekomedie? Identitetspolitik og
relationen mellem Danmark og Grønland før og nu (ca. 1800 til i
dag)
Efter den daværende grønlandske regeringskoalition i 2013 nedsatte
en forsoningskommission, der fik til opgave at beskæftige sig med
fortidens koloniale relation mellem Danmark og Grønland, opstod en
ret polariseret debat. I denne debat er forsoningskommissionen på
den ene side blevet betegnet som en grønlandsk folkekomedie, og på
den anden side som et vedkommende opgør med en kolonitid, hvor
danskerne manipulerede, pressede og tvang grønlænderne til at ændre
deres oprindelige samfund. Positionerne i debatten trækker på vidt
forskellige opfattelser af den dansk-grønlandske relation. Ifølge
den ene opfattelse har Danmark uegennyttigt bestræbt sig på at
hjælpe det grønlandske samfund, mens det koloniale aspekt, ifølge
den anden opfattelse, var altdominerende for relationen.
I dette kursus vil vi dels arbejde med historiske fremstillinger af
relation mellem Danmark og Grønland, dels teoretiske og metodiske
tilgange til kolonialisme som dominansform. Et gennemgående tema
bliver således: hvad er/var kolonialisme, og passer denne
betegnelse overhoved på relationen mellem Danmark og Grønland? I
arbejdet vi også til at inddrage forskellige typer kilder til
forbindelsen mellem Danmark og Grønland. Derudover vil såvel
formidlingsteknik som overvejelser over sammenhængen mellem
historiefortolkninger og politik indgå som elementer i
undervisningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• præsentere indsigt i relationen mellem Danmark og Grønland (ca.
1800 til i dag)
• redegøre for hvordan formidlingen af denne relation i bred
forstand påvirker den almindelige historiebevidsthed og det
politiske handlerum
• redegøre for hvordan politiske og andre interesser kan påvirke
fortolkningen og formidlingen af et historisk emne
• formidle et historisk fagligt emne til et ikke-fagligt publikum
• begrunde sit valg af formidlingsform
• anvende forskellige formidlingsgenrer på baggrund af
formidlingsteori
- Jürgen Osterhammel: Colonialism: a theoretical
overview. Princeton University Press, 1997.
- Tupaarnaq Rosing Olsen: I skyggen af kajakkerne:
Grønlands politiske historie 1939-79. Atuagkat, 2005
- George Steinmetz: The devil's handwriting.
Precoloniality and the German colonial state in Qingdao, Samoa, and
Southwest Africa. University of Chicago Press, 2007.
- Axel K. Sørensen: Danmark-Grønland i det 20. århundrede. En
historisk oversigt. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1983.
Samt en mængde andre tekster (i helhed eller uddrag), herunder
tekster om formidling og kommunikation (flere oplysninger herom
følger senere).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB06564U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Søren Rud (7-76727568717578436b7870316e7831676e)