HHIB06504U HIS 50. Individ, samfund og økonomi i Romerriget, ca. 30 f.v.t. - 300 e.v.t.
HIS 50. Individ, samfund og økonomi i Romerriget, ca. 30 f.v.t. - 300 e.v.t.
Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik
(HHIB00501E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Individ, samfund og økonomi i Romerriget, ca. 30 f.v.t.
- 300 e.v.t.
Dette kursus har to formål: (I) at give de studerende en overordnet
indførelse i Romerrigets historie, samt (II) at bibringe de
studerende den nødvendige fagspecifikke viden og erfaring til
selvstændigt at arbejde skriftligt med historiske problemstillinger
på et akademisk og historiefagligt niveau.
Gennem en unik og, skulle det vise sig, højest succesfuld
kombination af politiske, økonomiske og sociale institutioner
skabte byen Rom og dens befolkning gradvis grundlaget for
udviklingen af et enormt imperium, hvis traditioner og materielle
kultur vi stadig på mange måder lever med den dag idag—også i
Danmark. Dette kursus vil forestå en overordnet og praktisk
orienteret introduktion til romersk samfundsliv, ca. 30 f.v.t.–300
e.v.t., med særligt fokus på konkrete individers liv, hverdag og
aktiviteter, gennem det kildemateriale som de selv har efterladt i
form af breve, dokumenter, indskrifter, graffiti, m.m. Således skal
vi ikke beskæftige os så meget med den “traditionelle” politiske
histories krige og kejsere, men i højere grad med mere almindelige
borgere af begge køn, såsom købmænd og håndværkere, søfolk og
soldater, husmødre og prostituerede, foruden frigivne og slaver.
Geografisk vil vi beskæftige os med et kildemateriale spredt ud fra
Vindolanda i det nordlige England, over Rom og Pompeji i Italien,
til Ægypten og Det indiske Ocean.
I særlig grad vil et økonomisk perspektiv, i ordets bredeste
forstand, blive anlagt til at sætte den historiske udvikling i
perioden fra 1.–3. årh. e.v.t. i et større perspektiv, hvor vi kan
diskutere emnets nyere forskningsdiskussion og moderne
fortolkninger. Det politiske liv i romersk kejsertid har på en og
samme tid været både lokalt og supraregionalt orienteret, det
økonomiske liv statsreguleret og markedsdrevet, og både politik og
økonomi indlejret i et kludetæppe af sociale relationer af såvel
personlig som mere abstrakt karakter—som overordnet system altså
ikke nødvendigvis så ulig den komplekse verden, vi selv lever i
idag. Men hvordan forholder historiske kilder og moderne
historikeres fortolkninger sig egentligt til hinanden, dvs. hvordan
skal vi forstå konkrete politiske, sociale og økonomiske forhold i
Romerriget? Vi dykker ned i, hvordan man arbejder med historiske
problemstillinger, og hvordan kilder og fremstillinger anvendes i
arbejdet.
NB: Alle kilder anvendes i oversættelse.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for hovedlinjerne i Romerrigets historie.
• analysere historiske fremstillinger og kildemateriale og relatere
dem til en større historisk ramme
• diskutere og forholde sig til forskningsdiskussionen om, hvordan
Romerrigets økonomi og samfund bedst kan karakteriseres
• selvstændigt skrive en skriftlig opgave, der bygger på
forskningslitteratur og udvalgt kildemateriale, om en
problemstilling, der vedrører fagets overordnede emne, og som lever
op til historiefagets tekniske standarder
- Mary T. Boatwright, D. J. Gargola & R. J. A. Talbert:
The Romans - From Village to Empire. A History of Ancient Rome
from Earliest Times to Constantine. Oxford & New York,
2004 (1st edition). [også frit tilgængelig via Det kongelige
Biblioteks digitale katalog, REX, på
www.rex.kb.dk, søg på forfattere
eller titel].
Alternativt kan indkøbes den nyere, dyrere og lidt længere (med
ændrede sidetal):
- Mary T. Boatwright, D. J. Gargola, N. Lenski & R. J. A.
Talbert: The Romans- From Village to Empire. A History of
Ancient Rome from Earliest Times to the End of the Western
Empire. Oxford & New York, 2011 (2nd edition).
- mere specifik litteratur vil blive anvist ved
kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Nyindskrevne studerende kontaktes og holdsættes af
studievejledningen på SAXO. Holdsætningen gælder for:
HIS 50. Religion og reform i 1500-tallet
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 1
HIS 50. America`s Constitution - en historisk indføring i det
amerikanske politiske og juridiske system
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 2
HIS 50. Enevældens offentligheder ca. 1720-1849
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 3
HIS 50. Individ, samfund og økonomi i Romerriget, ca. 30 f.v.t. -
300 e.v.t.
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 4
Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB06504U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Kasper Grønlund Evers (6-7d7281403d404b6c7780787974397680396f76)