HBIB001AGU Aal., Projektarbejde C: Innovativ kulturformidling
Aal., Project C: Innovation, project and cultural communication
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2012
På kurset/ modulet undersøger og diskuterer vi relationen mellem
innovativ og kulturformidling. Det undersøges hvilke typer
projekter, der er i stand til at skabe fornyelse omkring
kulturformidling. Det undersøges endvidere hvordan vores forståelse
af kulturformidling kan videreudvikles ved at afprøve grænser.
På kurset får de studerende lejlighed til at udfolde, afprøve og
udvikle deres kompetencer i relation til kulturformidling. Det
forudsættes således at de studerende på forhånd har kendskab til
kulturformidling enten teoretisk eller praktisk og gerne begge
dele. Det er imidlertid ikke afgørende, hvilken
kulturformidlingsteori, -tradition eller -paradigme det drejer sig
om. Eller om formidlingsstrategien er afsender-, modtager- eller
dialogorienteret. Der er også underordnet om det drejer sig om
fysiske udstillinger eller digitale formidlingsplatforme. Eller om
formidling foregår direkte eller indirekte. Det er også uden
betydning om formidlingsstrategien er ekspert- eller er
publikumsstyret. Det er imidlertid vigtige at man som studerende
har lyst til at kaste sig ud i nytænkende og nyskabende
kulturformidling.
Kompetencemål:
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- Redegøre kritisk og reflekteret for de anvendte teorier og metoder.
- Forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
Andersen, ÅN (1999). Diskursive analysestrategier. Foucault, Koselleck, Laclau & Luhmann. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne, s. 87-106
Just, Sine Nørholm & Burø, Thomas (2010). Kultur- og kommunikationsteori. En introduktion. Hans Reitzels Forlag, s. 9-31; 225-296
- Sarasvathy, SD (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. The Academy of Management Review, 26(2): 243-63
- Sarasvathy, SD (2003). Entrepreneurship as a science artificial. Journal of Economic Psychology, 24: 203–220
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
Workshops kan strække sig over to sammenhængende dage og vare 5-6 timer
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Eksamensforberedelse
- 208,8
- Holdundervisning
- 94
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamenssprog: Dansk
Omfang max. 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB001AGU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Michael Rene Kristiansson (7-526e686d666a71456d7a7233707a336970)