HBIB001ACU Kbh., Projektarbejde C: Digital kompetence
Cph., Project C: Digital Literacy
Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2012
BA-TV Informationsvidenskab og kulturformidling STO 2015
På modulet skal centrale teorier og begreber fra kompetenceforskningen diskuteres og relateres til individers og udvalgte gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis. Begrebet kompetence skal ses i perspektiv af begreberne literacy og digitalisering. På modulet skal der ses nærmere på allerede gennemførte undersøgelser af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer. Der kan være tale om borgernes, medarbejdernes eller f.eks. de unges digitale kompetencer. De udvalgte undersøgelser skal diskuteres på baggrund af en socio-kulturel approach.
Endelig skal der arbejdes med at identificere problemstillinger og udvælges relevante teorier og metoder til at gennemføre en afgrænset undersøgelse af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer set i relation til de pågældende individers og gruppers informationsaktiviteter og digitale praksis. Denne undersøgelse skal munde ud i et forslag til udvikling af individers og udvalgte gruppers digitale kompetencer.
Kompetencemål samt faglige mål for modulet
Studerende tilhørende STO 2012, se modul 14 i studieordning http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsvidenskab-og-kulturformidling/studieordning_ba_informationsvidenskab-kulturformidling_2012-ordning.pdf
BA-TV studerende, se modul 5 i BA TV studieordning http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsvidenskab-og-kulturformidling/Informationsvidenskab_og_kulturformidling_BATV_2015.pdf
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Bundsgaard, J. et al. (2014). Digitale kompetencer. It i danske skoler i et internationalt perspektiv. Aarhus Universitetsforlag.
- Gillen, J. (2014). Digital literacies. Routledge. Taylor & Francis Group.
- Hargittai, E. et al. (2010). Trust online: young adults´ evaluation of web content. International journal of communication, 4:468-94.
- Hasse, C. og Storgaard Brok, L. (2015). TEKU-modellen. Teknologiforståelse i professionerne. København: U-Press.
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 96
- Eksamensforberedelse
- 220,8
- Holdundervisning
- 94
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 24 normalsider - Hjemmeopgaven består af 2-3 portfolio besvarelser der er udarbejdet I undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen for hjemmeopgaven. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
BA STO 2012: 5-dages bunden hjemmeopgave, August 2017.
BA-TV: 10 dages bundes hjemmeopgave, august 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB001ACU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Trine Louise Schreiber (15-7d7b72776e377c6c717b6e726b6e7b49717e7637747e376d74)