ASTK15424U UDBUD: Mellemøsten og den aktuelle verdensorden
COURSE: The Middle East and the New World Order
Bachelorniveau 20 ECTS
Kandidatniveau 15 ECTS
Kursets formål er at undersøge udviklingen i Mellemøsten i tiden fra den kolde krigs afslutning og frem til i dag, samt at evaluere denne udvikling på teoretiske præmisser. Regionen har været igennem krige, fredsslutninger, borgerkrige, oprør, demokratiseringer, militærkup og økonomiske op- og nedture. Kurset søger med udgangspunkt i træk ved den nye verdensorden efter 1989 at finde mønstre og sammenhænge i denne turbulente udvikling. Der anvendes forskellige tilgange og en række casestudier til brug herfor. Der lægges især vægt på overblik og analyse af de forskellige aspekter af mellemøstlig politik i lyset af det særlige ved den aktuelle verdensorden.
Udbuddet forventes struktureret efter følgende overskrifter:
1. Introduktion – Mellemøsten som studieområde
2. Den aktuelle verdensorden
3. Statstyper i Mellemøsten
4. Politik og demokrati
5. Modstand
6. Irak-krigene
7. Iran og Saudi Arabien
8. Erdogans Tyrkiet
10. Egypten fra Mubarak til al-Sisi
11. Borgerkrigen i Syrien
12. Islamisk Stat
13. USA’s MØ-politik ved en skillevej
14. Afslutning og afrunding.
Det endelige indhold og opbygning vil blive justeret efter
deltagernes interesser.
”Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
- Beskrive og have overblik over den konkrete politiske udvikling og problemstillinger i regionen.
- Præsentere centrale teoretiske retninger, der retter sig mod at analysere udviklingen.
- Anvende teorierne på konkrete cases.
- Sammenligne og analysere teoretiske forklaringer på de væsentlige udviklinger.
- Kombinere og syntetisere bidrag til forklaring af udviklingen.
- Vurdere gyldigheden af de forskellige teoretikeres argumenter.
Der vil blandt andet blive anvendt uddrag af følgende:
Lawrence Freedman: A Choice of Enemies. America Confronts the Middle East (London: Phoenix, 2008).
Clement M. Henry and Robert Springborg: Globalization and the Politics of Development in the Middle East ( Cambridge: Cambridge University Press, 2001).
Rubin, Barry (2003): The Tragedy of the Middle East. Cambridge: Cambridge University Press.
Birthe Hansen: Unipolarity and the Middle East (Richmond: Curzon Press, 2000).
Kandil, Hazem (2012): ‘Why did the Egyptian Middle Class March to Tahrir Square?’ Mediterranean Politics, Volume 17, Issue 2, pp. 197-215.
Robins, Philip (2013): ‘Turkey's 'double gravity'predicament: the foreign policy of a newly activist power’. International Affairs, 89:2, pp. 381-397.
Samt artikler.
Der vil til undervisningsstart foreligge en fuld litteraturliste samt en omfattende sæt af forslag til baggrundslæsning og anbefalelsesværdig, uddybende litteratur.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig synopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15424U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Birthe Hansen (3-454b44436c6976316e7831676e)