ASOK15411U Madsociologi og samfundsmæssige udfordringer
Food in society: Sociological perspectives
KA Temafag (2005 studieordningen)
Specialiseringslinje: Kultursociologi
KA Teori og Tema (2015 studieordningen)
Fagpakke (2015 studieordningen): Kultur, livsstil og hverdagsliv
Meritstuderende
Hvordan kan sociologer bidrage til håndteringen af centrale samfundsmæssige udfordringer på madfeltet? Formålet med kurset er at invitere til kritisk refleksion over hvordan sociologien anvendes i et omstridt og modsætningsfyldt politisk felt: Vores mad.
I kurset gives et overblik over aktuelle samfundsmæssige problemstillinger på madfeltet, opdelt i en række temaer, der er genstand for politisk regulering. Empiriske studier og perspektiver diskuteres i sammenhæng med centale teorier som er i spil i forhold til temaerne. I den forbindelse introduceres teorier der kan bruges til at forstå forbrugeradfærd, herunder ’klassiske’ sociologiske perspektiver og teoretikere (f.eks. praksisteori, Bourdieu) og social-psykologiske perspektiver, der er alment anvendt på forbrugsområdet (f.eks. theory of planned behavior og nudging). Temaerne vil også løbende berøre det institutionelle niveau, idet der redegøres for relevante aktører og institutioner samt centrale politiske diskurser.
Følgende temaer vil blive taget op i kurset:
- Fødevareproduktion: teknologi og dyrevelfærd
- Fødevarerisici: GMO, Funktionelle fødevarer mm
- Politisk fødevareforbrug: Bæredygtighed og klimaforandring
- Madkultur: Fremme og højnelse af dansk og nordisk madkultur
- Institutionsmåltider: Sociale, sundhedsmæssige og dannelsesmæssige problemstillinger
- Sundhed: sundhedsformidling, mad som ernæring, ernæringsrelaterede sygdomme og sygdomsrisici
- Ulighed og fattigdom: Klasse-, køns- og minoritets- forskelle, sociale distinktioner, fødevare usikkerhed
Viden:
- at de studerende opnår viden om og kendskab til vigtige politikker, aktører og institutioner i forhold til centrale samfundsmæssige udfordringer på madfeltet
Færdigheder:
- at de studerende opnår evnen til identificere relevante sociologiske perspektiver på samfundsmæsige udfordringer på madfeltet;
Kompetencer:
- at de studerende er i stand til at skitsere og kritisk reflektere over mulige sociologiske bidrag til håndtering af disse udfordringer.
Videnskabelige artikler, policy papers, uddrag fra bøger - samlet i et kompendium.
Kursets undervisere er en gruppe aktive forskere, herunder phd-studerende, der hver især forsker indenfor hver af de specifikke områder, der tages op.
ARBEJDSBELASTNING
Antallet af undervisningstimer er ens for både 7,5 og 10 ECTS
10 ECTS
Forelæsninger: 28
Undervisningsforberedelse: 140
Øvelser: 17
Eksamensforberedelse: 90
I alt: 275
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 70
- Forelæsninger
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 97
- Øvelser
- 11
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november - 1.
december.
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til eksamen.
Meritstuderende: klik her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe. Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe. Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2005 for at kunne tage denne ekamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15411U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Lotte Holm (4-7d807980517a7783803f7c863f757c)
Undervisere
Lotte Holm, loho@ifro.ku.dk