SMEB12023U Kursus og eksamen i diagnostiske fag

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Diagnostic Sciences

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk eksamen

Kursusindhold

Formålet med kurset er at give den studerende et basalt kendskab til de parakliniske/diagnostiske specialer (diagnostisk radiologi, patologisk anatomi og cytologi, klinisk genetik, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi, klinisk fysiologi og nuklarmedicin, klinisk biokemi), så den studerende kan anvende fagene i sin praktiske dagligdag som ’basic doctor’.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Generelt:

Viden

  • Forklare det enkelte speciales placering i relation til de kliniske- og de andre parakliniske specialer
  • Forklare specialernes terminologi
  • Forklare henvisningsadfærd, ”Den gode henvisning”
  • Beskrive de til specialerne hørende vigtigste diagnostiske metoder, herunder apparatur.
     

Færdigheder

  • Kunne tolke og anvende svar

 
Diagnostisk radiologi:

Viden

  • Forklare forskellen mellem de radiologiske modaliteter, herunder styrker og svagheder, samt anvendelsen af kontraststoffer
  • Forklare ulemper/bivirkninger ved forskellige undersøgelser
  • Beskrive den radiologiske arbejdsgang – fra henvisning til svar
  • Forklare principperne for strålehygiejne og risici ved røntgenstråler


Færdigheder

  • Tolke de mest simple radiologiske undersøgelser 


Patologisk anatomi og cytologi:

Viden

  • Forklare procedurer og arbejdsgange i patologi (fra biopsi til svar)
  • Forklare pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser  
  • Forklare lovgivning, attester og begæring om autopsi samt proceduren i relation til autopsi
  • Klassificere organernes sygdomme efter patogenetiske mekanismer (inflammation, neoplasi, nonneoplastiske vækstforandringer)


Kompetencer

  • Relatere pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser til de kliniske fund
     

Klinisk genetik:

Viden

  • Forklare principper for udredning af kendt eller mistænkt arvelig sygdom
    Forklare principper for laboratoriebaseret diagnostik (cytogenetik, biokemi, molekylærgenetik)
  • Forklare principper for genetisk rådgivning om tilstande med mendelsk arvegang (autosomal dominant, autosomal recessiv, X-koblet) og med non-mendelsk arvegang (mitokondriel, multifaktoriel, kromosomal).
     

Klinisk mikrobiologi:

Viden

  • Forklare infektionshygiejniske principper på hospitalet
  • Beskrive god håndhygiejne.


Færdigheder

  • Anvende klinisk mikrobiologiske svar og bruge dem til rationel udredning og behandling af infektionssygdomme
  • Anvende god håndhygiejne.
     

Klinisk immunologi:

Viden

  • Beskrive principperne for sikker og rationel transfusionsmedicinsk anvendelse af blodkomponenter samt celler og organer til transplantation.

 

Klinisk fysiologi og nuklearmedicin:

Viden

  • Forklare patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser  
  • Beskrive radioaktive lægemidler, strålebeskyttelse og biologiske effekter af radioaktive isotoper.

 
Kompetence

  • Relatere patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser til kliniske fund og diagnostiske strategier.
     

Klinisk biokemi:

Viden

  • Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser
  • Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, som de enkelte analyser kan anvendes ved.
  • Forklare fortolkning af svar til at afkræfte eller bekræfte diagnoser.

 
Færdigheder

  • Screene syge og raske
  • Vurdere prognose og risiko for sygdom samt monitorere forløbet og behandlingen.

 

Anbefalet læsning: Basisbog i Diagnostiske Fag (Munksgaard)

Forelæsninger og studenteraktiverende holdundervisning
Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 53
  • Forelæsninger
  • 30
  • Holdundervisning
  • 51
  • I alt
  • 134
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Multiple choice
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Det er kun tilladt at medbringe lommeregner uden lagrede data.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden 

  • Forklare de enkelte specialers placering i relation til de kliniske og andre parakliniske specialer
  • Forklare specialernes terminologi
  • Forklare den gode henvisning
  • Beskrive gangen fra henvisning til svar
  • Forklare strålehygiejne og risici ved røntgenstråling
  • Beskrive de til specialerne hørende vigtigste/mest anvendte metoder, herunder apparatur
  • Forklare styrker og svagheder ved de forskellige radiologiske modaliteter
  • Forklare de pato-anatomiske manifestationer
  • Forklare infektionshygiejniske principper, herunder håndhygiejne
  • Forklare den vigtigste lovgivning omfattende de parakliniske specialer
  • Forklare ulemper/bivirkninger ved radiologiske undersøgelser
  • Forklare de forskellige pato-genetiske mekanismer
  • Beskrive principperne for klinisk genetisk diagnostik og rådgivning
  • Beskrive sikker og rationel transfusionsmedicin (blodkomponenter, celler, organer)
  • Forklare pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser
  • Beskrive strålehygiejne, radioaktive lægemidler samt biologiske effekter af radioaktive isotoper
  • Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, de enkelte analyser kan anvendes ved
  • Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser


Færdigheder

  • Kunne tolke og anvende diagnostiske svar
  • Kunne tolke de mest almindelige radiologiske undersøgelser


Kompetencer

  • Relatere pato-anatomiske manifestationer til de kliniske fund
  • Relatere pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser til kliniske fund og diagnostiske strategier.