SMEA15053U Kursus og eksamen i klinisk beslutningslære (2015-ordningen - fra efteråret 2017)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Course and Exam in Clinical Decision-making

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i medicin - eksamen obligatorisk (forsker- og specialistperspektiv) 

Kursusindhold

Formålet med kurset er at give den studerende indsigt i det metodemæssige, videnskabsteoretiske og videnskabsetiske grundlag for evidensbaseret medicin. Kurset giver også indsigt i grundlaget for lægevidenskabelig forskning og forskningsetik.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Som akademiker, som lægefaglig ekspert, som sundhedsfremmer og som formidler

Viden

  • Sammenfatte centrale træk angående grundlaget for kliniske beslutninger
  • Definere pålidelighed og relevans af sygdomsdata
  • Redegøre for begreberne diagnostiske tests, reproducerbarhed og sygdomsklassifikation
  • Redegøre for det randomiserede behandlingsforsøg og observationelle data
  • Gøre rede for etikkens grundbegreber
  • Beskrive etiske problemer i forskningen
  • Gøre rede for centrale etiske problemer i forbindelse med forebyggelse
  • Beskrive de vigtigste positioner i forbindelse med fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser.
     

Færdigheder

  • Diskutere diagnosebeslutningen.
     

Kompetencer

  • Overskue metoder til og selvstændigt foretage kritisk artikellæsning.

 

 

Forelæsninger og studenteraktiverende holdundervisning
Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.

Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http:/​/​sund.ku.dk/​kontakt/​medarbejdere/​aus-medarbejderoversigt/​
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 41
  • Forelæsninger
  • 12
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 69
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig opgave af ca. 5 A4-sider i skrifttypen Times New Roman med skriftstørrelse 12.

Opgaven stilles under kurset, men bedømmes som en eksamensaktivitet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Som akademiker, som lægefaglig ekspert, som sundhedsfremmer og som formidler

Viden

  • Sammenfatte grundlæggende videnskabsteoretiske og/eller etiske problemstillinger i et tekstmateriale, som den studerende præsenteres for, f.eks. en videnskabelig artikel eller uddrag af en folketingsdebat.
     

Færdigheder

  • Analysere materialet og redegøre for de argumenter, der fremføres.
     

Kompetencer

  • Overskue de fremførte argumenter og nå frem til en begrundet stillingtagen.