SFOK15008U Implementering af Sundhedsfremme på kommunal platform - teori og praksis

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Implementing health promotion in municipalities - theory and practice

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab
 

Kursusindhold

De studerende vil gruppevis identificere en kommunal sundhedsfremme-case, som gøres til genstand for en nærmere analyse vedr politik, organisering og implementeringsproces med inddragelse af modeller og teori, som vil blive præsenteret gennem kurset.

Målbeskrivelser

Målet er at give de studerende grundlag for at kunne analysere implementering af politik for det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde (organisation, aktører, processer), som på en kommunal platform er rammesættende for borgernes sundhed og trivsel.

Viden: om modeller, teorier og metoder til forståelse og analyse af implementering af sundhedsfremme på kommunal platform

Færdigheder: kritisk kunne beskrive, anvende, diskutere og vurdere de i kurset præsenterede modeller, teorier og metoder på egen udvalgte case

Kompetencer: i internet-baseret case-identifikation; i alle facetter af problem-baseret arbejde i gruppe; i felt arbejde; samarbejde og kommunikation

Absalon den virtuelle lærings-platform  er undervisningens kommunikations-site. Kursusplaner, litteratur, information mm vil være tilgængeligt  her.

Kursuslitteratur: Winter SC, Nielsen VL. Implementering af politik. Academia 2010

Petersen SR, Pedersen BM. Det kommunale sundhedsvæsen. Hans Reitzels Forlag 2014

Om Case-metodik:Ramian K. Casestudiet i praksis. Academica 2007, 2.oplag 2012

Antoft R, Salomonsen HH. Det kvalitative casestudium – introduktion til en forskningsstrategi (pp29-57) I: Antoft R, Jacobsen MH, Jørgensen A, Kristiansen S (Red) Håndværk og horisonter. Tradition og nytænkning i kvalitativ metode. Syddansk Universitetsforlag 2007

Om planlægning: Green J, Tones K. Health promotion. Planning and strategies. 2nd edition 2010

Om evaluering: Dahler-Larsen P, Krogstrup AK (Red). Tendenser i evaluering. Odense Universitetsforlag 2003

Krogstrup AK. Evalueringsmodeller. Academica 2006

Forebyggelse og sundhedsfremme
Organisation og ledelse
Forudsætninger:

Bachelorgrad, som indeholder følgende kurser:
Kursus i Forebyggelse og sundhedsfremme
Kursus i Organisation og ledelse
Forelæsning
Case-baseret gruppearbejde
Præsentation og diskussion
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,5
  • Forberedelse
  • 244,5
  • Forelæsninger
  • 15
  • Øvelser
  • 15
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Gruppevis synopsis med mundtlig eksamen. Der afsættes 30 minutter pr. studerende, inkl. bedømmelse
Krav til indstilling til eksamen

Aktiv deltagelse i alle kursets elementer: identificere en case, præsentationer og gruppediskussioner, udarbejdelse af synopsis

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/

Reeksamen

Se eksamensplanen http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/

Kriterier for bedømmelse

For at bestå kurset skal den studerende:

Viden: kritisk kunne beskrive, anvende, diskutere og vurdere de i kurset præsenterede modeller, teorier og metoder

Færdigheder: med sin gruppe udvælge relevant kommunal sundhedsfremme-case

identificere implementerings-problemstilling i casen

analysere denne i implemementerings-perspektiv, samt i sundhedspolitisk og organisatorisk perspektiv