SFOK15008U Implementering af Sundhedsfremme på kommunal platform - teori og praksis
Implementing health promotion in municipalities - theory and practice
Kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab
De studerende vil gruppevis identificere en kommunal sundhedsfremme-case, som gøres til genstand for en nærmere analyse vedr politik, organisering og implementeringsproces med inddragelse af modeller og teori, som vil blive præsenteret gennem kurset.
Målet er at give de studerende grundlag for at kunne analysere implementering af politik for det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde (organisation, aktører, processer), som på en kommunal platform er rammesættende for borgernes sundhed og trivsel.
Viden: om modeller, teorier og metoder til forståelse og analyse af implementering af sundhedsfremme på kommunal platform
Færdigheder: kritisk kunne beskrive, anvende, diskutere og vurdere de i kurset præsenterede modeller, teorier og metoder på egen udvalgte case
Kompetencer: i internet-baseret case-identifikation; i alle facetter af problem-baseret arbejde i gruppe; i felt arbejde; samarbejde og kommunikation
Absalon den virtuelle lærings-platform er undervisningens kommunikations-site. Kursusplaner, litteratur, information mm vil være tilgængeligt her.
Kursuslitteratur: Winter SC, Nielsen VL. Implementering af politik. Academia 2010
Petersen SR, Pedersen BM. Det kommunale sundhedsvæsen. Hans Reitzels Forlag 2014
Om Case-metodik:Ramian K. Casestudiet i praksis. Academica 2007, 2.oplag 2012
Antoft R, Salomonsen HH. Det kvalitative casestudium – introduktion til en forskningsstrategi (pp29-57) I: Antoft R, Jacobsen MH, Jørgensen A, Kristiansen S (Red) Håndværk og horisonter. Tradition og nytænkning i kvalitativ metode. Syddansk Universitetsforlag 2007
Om planlægning: Green J, Tones K. Health promotion. Planning and strategies. 2nd edition 2010
Om evaluering: Dahler-Larsen P, Krogstrup AK (Red). Tendenser i evaluering. Odense Universitetsforlag 2003
Krogstrup AK. Evalueringsmodeller. Academica 2006
Organisation og ledelse
Bachelorgrad, som indeholder følgende kurser:
Kursus i Forebyggelse og sundhedsfremme
Kursus i Organisation og ledelse
Case-baseret gruppearbejde
Præsentation og diskussion
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,5
- Forberedelse
- 244,5
- Forelæsninger
- 15
- Øvelser
- 15
- I alt
- 275,0
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveGruppevis synopsis med mundtlig eksamen. Der afsættes 30 minutter pr. studerende, inkl. bedømmelse
- Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i alle kursets elementer: identificere en case, præsentationer og gruppediskussioner, udarbejdelse af synopsis
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
- Reeksamen
Se eksamensplanen http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
Kriterier for bedømmelse
For at bestå kurset skal den studerende:
Viden: kritisk kunne beskrive, anvende, diskutere og vurdere de i kurset præsenterede modeller, teorier og metoder
Færdigheder: med sin gruppe udvælge relevant kommunal sundhedsfremme-case
identificere implementerings-problemstilling i casen
analysere denne i implemementerings-perspektiv, samt i sundhedspolitisk og organisatorisk perspektiv
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK15008U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 40 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Else Nygaard (5-6d7476816f487b7d766c36737d366c73)
Karsten Vrangbæk er medansvarlig for kurset
Undervisere
Karsten Vrangbæk, Else Nygaard, Søren Winther m.fl