SFOA09097U De store psykiatriske sygdomme og deres betydning for folkesundheden

Årgang 2015/2016
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kursusindhold

WHO anslår, at en ud af fire personer i løbet af deres liv vil opleve at få en psykisk sygdom. Langt de fleste af os vil således på et eller andet tidspunkt selv opleve sygdom eller have familiemedlemmer eller venner, der lider eller har lidt af psykisk sygdom. Mange af sygdommene er folkesygdomme (prævalens > 1%) og/eller er samfundsmæssigt meget omkostningstunge.

Formålet med kurset er således at skabe indblik og forståelse for de psykiske sygdomme og deres betydning for sundhed på individ- og samfundsniveau samt de socioøkonomiske konsekvenser generelt men også i forhold til konsekvenserne af  at behandle/ikke behandle.

På kurset vil sygdommene skizofreni, ADHD, affektive sygdomme, spiseforstyrrelser, angst og PTSD (især hos soldater) blive gennemgået. Endvidere vil der blive undervist i mere ”tværgående” emner som selvmord, ”cutting”/selvskadende adfærd og ”den retspsykiatriske patient” (mennesker med psykisk sygdom som begår kriminalitet). En session vil omhandle psykiatriens organisation samt psykiatriens samarbejdspartnere. En undervisningssession tænkes afholdt som fængselsbesøg.

Der vil blive lagt vægt på et interaktivt miljø samt mulighed for diskussion med de studerende.

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er at skabe indblik og forståelse for de psykiske sygdomme og deres betydning for sundhed på individ- og samfundsniveau samt de socioøkonomiske konsekvenser af sygdommene generelt men også i forhold til konsekvenserne af at behandle/ikke behandle.  
 

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne

  • Viden:

    - redegøre for de psykiske sygdomme skizofreni, ADHD, affektive sygdomme, spiseforstyrrelser, angst samt PTSD.

    - redegøre for handlinger som selvmord, selvmordsforsøg samt cutting/selvskadende adfærd

    - redegøre for den retspsykiatriske patient

    - redegøre for psykiatriens organisation og samarbejdspartnere

    - identificere de generelle socioøkonomiske konsekvenser ved psykiske sygdomme

    - diskutere stigmatisering ved psykisk sygdom

    - diskutere sygdommenes betydning for sundhed på individ- og samfundsniveau

    - diskutere socioøkonomiske konsekvenser af sygdommene

    - diskutere konsekvenserne på individ- og samfundsniveau af at behandle / ikke behandle mennesker med psykisk sygdom

    - kunne anvende viden til at identificere potentielle forbedringstiltag i tværsektionelle forløb (region/og kommune-sundhedsvæsen) og ml primær- og sekundær sektor

  • Færdighed:

    - identificere de psykiske lidelsers symptomatologi, epidemiologi, årsager, behandling (på ikke-behandler niveau)

    - formidle viden om komplekse psykiatriske sygdomme

    - diskutere og debattere sygdommene og adfærden i samspil med samfundet

    - diskutere, vurdere og perspektivere sundhedsfaglige projekter/indlæg inden for de store psykiatriske sygdomme

    - diskutere og vurdere forebyggelsestiltag

    - vurdere og diskutere andres forskning om de folkesundhedsmæssige og psykosociale forhold, hvad angår de psykiske sygdomme

  • Kompetence:

    - være i stand til at udfærdige materiale, der danner beslutningsgrundlag for overordnede projekter (fx kampagner eller kommunale/regionale tiltag) – selvstændigt eller som led i projektsamarbejde

    - kvalificere sundhedsfaglige indlæg

    - selvstændigt planlægge tværsektionelle projekter

Den studerende skal have viden om generel psykopatologi (psykiske symptomer) som man bl.a. får via gennemførelse af kurset Humanbiologi og Sygdomslære på FSV, KU.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 20
  • Forberedelse
  • 225
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 48 timer
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Viden:

- redegøre for de psykiske sygdomme skizofreni, ADHD, affektive sygdomme, spiseforstyrrelser, angst, PTSD samt sygdom i forbindelse med graviditet og efterfødselsforløb

- redegøre for handlinger som selvmord, selvmordsforsøg samt cutting/selvskadende adfærd

- redegøre for den retspsykiatriske patient

- redegøre for psykiatriens organisation og samarbejdspartnere

- identificere de generelle socioøkonomiske konsekvenser ved psykiske sygdomme

- diskutere stigmatisering ved psykisk sygdom

- diskutere sygdommenes betydning for sundhed på individ- og samfundsniveau

- diskutere socioøkonomiske konsekvenser af sygdommene

- diskutere konsekvenserne på individ- og samfundsniveau af at behandle / ikke behandle mennesker med psykisk sygdom

- kunne anvende viden til at identificere potentielle forbedringstiltag i tværsektionelle forløb (region/og kommune-sundhedsvæsen) og ml primær- og sekundær sektor

Færdighed:

- identificere de psykiske lidelsers symptomatologi, epidemiologi, årsager, behandling (på ikke-behandler niveau)

- formidle viden om komplekse psykiatriske sygdomme

- diskutere og debattere sygdommene og adfærden i samspil med samfundet

- diskutere, vurdere og perspektivere sundhedsfaglige projekter/indlæg inden for de store psykiatriske sygdomme

- diskutere og vurdere forebyggelsestiltag

- vurdere og diskutere andres forskning om de folkesundhedsmæssige og psykosociale forhold, hvad angår de psykiske sygdomme