SFOA09061U Kvalitetsudvikling og kvalitetsmetoder i sundhedssektoren

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Quality Methods and Quality Improvement in Healthcare

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab

Kursusindhold

De studerende skal efter endt kursus kunne:

Den studerende skal efter endt kursus have opnået en generel forståelse af kvalitetsmetoder og -udvikling samt af de metoder, der ligger til grund for løbende kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den studerende skal gennem kurset opnå indsigt i baggrunden for anvendelse af kvalitetsudviklingsmetoderne og sætte teorien bag området ind i den kontekst sundhedsvæsenet arbejder og udvikler sig i.

Det forventes at den studerende får indsigt i de hyppigst anvendt kvalitetsmetoder, forstår baggrunden for anvendelsen samt hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende hvilke metoder. Den studerende forventes at opnå indsigt i metodernes sammenhæng samt i de enkelte metoders styrker og forståelse for metodernes svaghed.

Den studerende skal kunne komme med relevante forslag til hensigtsmæssige kvalitets- udviklingsprocedurer og værktøjer indenfor nogle af mest almindelige kliniske og organisatoriske problemstillinger.

Målbeskrivelser

Viden om:

Kvalitetsbegreber og terminologi.

Kliniske retningslinjer og forløbsprogrammer, pakkeforløb herunder også kende til implementeringsbegreber og metoder.

Patientforløb og sammenhæng i patientforløb.

Hyppigst anvendte statistiske metoder og begreber, statistisk proceskontrol, kontrolkort.

Forsøgsdesign og krav til design.

Kliniske databaser indikatormonitorering.

Nationale registre.

Brugerperspektivet.

Patientsikkerhed.

Kvalitetsledelse, implementering, fastholdelse af ændringer.

Kvalitetsudvikling.

Økonomiske og ikke-økonomiske incitamenter.

Offentliggørelse af information om kvalitet.

Ekstern evaluering.

Sundhedsøkonomi.


Færdigheder:

Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber.

Redegøre for de mest grundlæggende anvendte statistiske metoder for kvalitetsudvikling.

Forstå og anvende implementeringsmetoder og vurdere hvornår hvilke metoder skal benyttes.

Forstå og reflektere over relevante kvalitetskrav for den kliniske, patientorienterede, organisatoriske kvalitet.

Beskrive grundlaget evidensbaseret klinik samt i forhold til kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer, pakkeforløb.

Beskrive og forstå grundlaget for og anvendelsen af kliniske databaser.

Patientperspektivet relateret til kvalitet i sundhedssektoren.

Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet utilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området.

Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling.

Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation herunder kende til akkreditering samt kende til andre eksterne kvalitetsmetoder både nationalt og internationalt.

Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave.


Kompetencer:

Have bred viden om kvalitetsmetoder og kvalitetsudvikling. Have viden om hvornår de mest almindeliget brugte statistiske metoder anvendes i forbindelse med kvalitetsudvikling og kunne redegøre for resultaterne af kvalitetstests. Kunne redegøre for de hyppigst anvendte metoder til implementering af klinisk evidens. Skal have viden om i hvilke situationer forskellige kvalitets udviklingsmetoder skal anvendes. Have kendskab til ekstern kvalitetsudvikling og forstå sammenhænge med intens kvalitetsudvikling. Have kendskab til og kunne anvende termer og begreber indenfor kvalitetsudvikling. Kunne anvende kvalitetsmetoder konkret i forhold til både kliniske, patientrelaterede og organisatoriske kvalitetsproblemstillinger.

Introduktion til epidemiologi på bacheloruddannelsen i Folkesundhedsvidenskab
Kendskab til Epidemiologi.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 55
  • Forberedelse
  • 63
  • Holdundervisning
  • 20
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen

Kriterier for bedømmelse

Viden

Kunne redegøre for grundlæggende begreber indenfor kvalitetsudvikling og kunne anvende begreberne i forhold til konkret kvalitetsudvikling både i forhold til kliniske og organisatoriske problemstillinger i sundhedsvæsenet.

Redegøre for de hyppigst anvendte statistiske begreber og metoder indenfor statistisk kvalitetskontrol.

Kunne redegøre for de mest almindelige kvalitetskontrol og kvalitetsudviklingsmetoder i forhold til anvendelsen ved forskellige problemstillinger i sundhedsorganisationer.

Kunne forklare diverse standardbegreber og hyppigt forekommende problemstillinger indenfor kvalitetsudvikling.


Færdigheder

Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber

Redegøre for de mest grundlæggende anvendte statistiske metoder for kvalitetsudvikling

Forstå og anvende implementeringsmetoder og vurdere hvornår hvilke metoder skal benyttes 

Forstå og reflektere over relevante kvalitetskrav for den kliniske, patientorienterede, organisatoriske kvalitet

Beskrive grundlaget evidensbaseret klinik samt i forhold til kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer, pakkeforløb

Beskrive og forstå grundlaget for og anvendelsen af kliniske databaser

Patientperspektivet relateret til kvalitet i sundhedssektoren

Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet utilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området

Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling

Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation herunder kende til akkreditering samt kende til andre eksterne kvalitetsmetoder både nationalt og internationalt

Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave