SFOA09061U Kvalitetsudvikling og kvalitetsmetoder i sundhedssektoren
Quality Methods and Quality Improvement in Healthcare
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
De studerende skal efter endt kursus kunne:
Den studerende skal efter endt kursus have opnået en generel forståelse af kvalitetsmetoder og -udvikling samt af de metoder, der ligger til grund for løbende kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den studerende skal gennem kurset opnå indsigt i baggrunden for anvendelse af kvalitetsudviklingsmetoderne og sætte teorien bag området ind i den kontekst sundhedsvæsenet arbejder og udvikler sig i.
Det forventes at den studerende får indsigt i de hyppigst anvendt kvalitetsmetoder, forstår baggrunden for anvendelsen samt hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende hvilke metoder. Den studerende forventes at opnå indsigt i metodernes sammenhæng samt i de enkelte metoders styrker og forståelse for metodernes svaghed.
Den studerende skal kunne komme med relevante forslag til hensigtsmæssige kvalitets- udviklingsprocedurer og værktøjer indenfor nogle af mest almindelige kliniske og organisatoriske problemstillinger.
Viden om:
Kvalitetsbegreber og terminologi.
Kliniske retningslinjer og forløbsprogrammer, pakkeforløb herunder også kende til implementeringsbegreber og metoder.
Patientforløb og sammenhæng i patientforløb.
Hyppigst anvendte statistiske metoder og begreber, statistisk proceskontrol, kontrolkort.
Forsøgsdesign og krav til design.
Kliniske databaser indikatormonitorering.
Nationale registre.
Brugerperspektivet.
Patientsikkerhed.
Kvalitetsledelse, implementering, fastholdelse af ændringer.
Kvalitetsudvikling.
Økonomiske og ikke-økonomiske incitamenter.
Offentliggørelse af information om kvalitet.
Ekstern evaluering.
Sundhedsøkonomi.
Færdigheder:
Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber.
Redegøre for de mest grundlæggende anvendte statistiske metoder for kvalitetsudvikling.
Forstå og anvende implementeringsmetoder og vurdere hvornår hvilke metoder skal benyttes.
Forstå og reflektere over relevante kvalitetskrav for den kliniske, patientorienterede, organisatoriske kvalitet.
Beskrive grundlaget evidensbaseret klinik samt i forhold til kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer, pakkeforløb.
Beskrive og forstå grundlaget for og anvendelsen af kliniske databaser.
Patientperspektivet relateret til kvalitet i sundhedssektoren.
Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet utilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området.
Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling.
Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation herunder kende til akkreditering samt kende til andre eksterne kvalitetsmetoder både nationalt og internationalt.
Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave.
Kompetencer:
Have bred viden om kvalitetsmetoder og kvalitetsudvikling. Have viden om hvornår de mest almindeliget brugte statistiske metoder anvendes i forbindelse med kvalitetsudvikling og kunne redegøre for resultaterne af kvalitetstests. Kunne redegøre for de hyppigst anvendte metoder til implementering af klinisk evidens. Skal have viden om i hvilke situationer forskellige kvalitets udviklingsmetoder skal anvendes. Have kendskab til ekstern kvalitetsudvikling og forstå sammenhænge med intens kvalitetsudvikling. Have kendskab til og kunne anvende termer og begreber indenfor kvalitetsudvikling. Kunne anvende kvalitetsmetoder konkret i forhold til både kliniske, patientrelaterede og organisatoriske kvalitetsproblemstillinger.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 55
- Forberedelse
- 63
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 138
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse
Viden
Kunne redegøre for grundlæggende begreber indenfor kvalitetsudvikling og kunne anvende begreberne i forhold til konkret kvalitetsudvikling både i forhold til kliniske og organisatoriske problemstillinger i sundhedsvæsenet.
Redegøre for de hyppigst anvendte statistiske begreber og metoder indenfor statistisk kvalitetskontrol.
Kunne redegøre for de mest almindelige kvalitetskontrol og kvalitetsudviklingsmetoder i forhold til anvendelsen ved forskellige problemstillinger i sundhedsorganisationer.
Kunne forklare diverse standardbegreber og hyppigt forekommende problemstillinger indenfor kvalitetsudvikling.
Færdigheder
Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber
Redegøre for de mest grundlæggende anvendte statistiske metoder for kvalitetsudvikling
Forstå og anvende implementeringsmetoder og vurdere hvornår hvilke metoder skal benyttes
Forstå og reflektere over relevante kvalitetskrav for den kliniske, patientorienterede, organisatoriske kvalitet
Beskrive grundlaget evidensbaseret klinik samt i forhold til kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer, pakkeforløb
Beskrive og forstå grundlaget for og anvendelsen af kliniske databaser
Patientperspektivet relateret til kvalitet i sundhedssektoren
Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet utilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området
Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling
Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation herunder kende til akkreditering samt kende til andre eksterne kvalitetsmetoder både nationalt og internationalt
Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09061U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Efterår og Blok 2
- Skemagruppe
- Se syllabus
- Kursuskapacitet
- 40
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Anne Frølich (5-67746c787546797b746a34717b346a71)
Undervisere
Anne Frølich, Leif Panduro, Annemarie Hellebek, Marie Fuglsang, Søren Vingtoft, Janne Lehman Knudsen.