SFOA09014U Introduktion til epidemiologi

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Introduction to Epidemiology

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk

Kursusindhold

Faget omfatter en generel introduktion til epidemiologi med en gennemgang af de basale begreber og designtyper, der anvendes inden for faget.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende tilegner sig epidemiologisk indsigt og færdigheder med henblik på at kunne gengive, forklare, bedømme og kritisere videnskabelige artikler på sundhedsområdet, samt at lægge grunden for den specialiserede epidemiologiundervisning på kandidatdelen.

 

Efter kurset forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Beskrive karakteristika ved epidemiologiske studiedesigns, herunder primært case-kontrol-, kohorte-, interventions- og tværsnitsundersøgelser
  • Redegøre for det epidemiologiske årsagsbegreb
  • Beskrive epidemiologiske fejlkilder, herunder confounding og bias
  • Beskrive det epidemiologiske fænomen effektmålsmodifikation

 

Færdigheder:

  • Beregne epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions
  • Forstå og vurdere hvordan, hvornår og i hvilken retning systematiske fejl kan skævvride resultaterne af epidemiologiske undersøgelser
  • Bedømme hvorvidt effektmålsmodifikation forekommer i epidemiologiske undersøgelser

 

Kompetencer:

  • Læse og kritiskvurdere epidemiologiske undersøgelser
  • Analysere, fortolke og diskutere frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions

Pensum

Lærebog + et kompendium som kan købes i bogladen. Kompendiet er lektionsinddelt, og for hver lektion fremgår formålet for, og læringsmål. I kompendiet er inkluderet engelsksprogede artikler, hvori epidemiologiske begreber/designs forklares. Disse er inddraget for, at du stifter bekendtskab med den engelsksprogede terminologi, og for at du har en alternativ forklaring. Betragt den supplerende litteratur som en service - ikke som en del af pensum. Øvelserne vil blive uploaded på Absalon.

 

Lærebog

S Juul. Epidemiologi og Evidens. Munksgaard Danmark, 2012.

 

Bogen introducerer alle de vigtige begreber i Epidemiologi kort og koncentreret og det anbefales, at du køber den, da det er godt at have de vigtigste metodelærebøger indenfor folkesundhedsvidenskaben på sin hylde til senere brug, ikke mindst som opslagsbog i forbindelse med det obligatoriske epidemiologikursus på kandidatdelen. Bogen kan købes i bogladen på CSS. Denne lærebog er primært valgt fordi den er på dansk. En alternative lærebog, der kan anbefales og som dækker pensum, men er knap så lettilgængelig er:

 

  • KJ Rothman. Epidemiology: An introduction, 2nd edition. Oxford University Press, 2012.
Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 158
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 29
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
4-timers skriftlig pc-eksamen med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og ekstern censur. Alle hjælpemidler er tilladt til eksamen, men ingen kontakt til omverden i form af netadgang, mobiltelefon eller lignende.
Eksamensopgaven består af en række spørgsmål til en epidemiologisk artikel, og denne artikel bliver frigivet via Absalon 24 timer inden eksamensstart.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:

Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
IO2 – den digitale pen
Panoramic Viewer
Paint
Lommeregner – Windows egen
R – Statistik program
ITX MC – multiple choice program
Adobe reader
MathType -formelprogram

USB-nøgle
 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx

Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • Viden:

  • Beskrive karakteristika ved epidemiologiske studiedesigns, herunder primært case-kontrol-, kohorte-, interventions- og tværsnitsundersøgelser

  • Redegøre for det epidemiologiske årsagsbegreb

  • Beskrive epidemiologiske fejlkilder, herunder confounding og bias

  • Beskrive det epidemiologiske fænomen effektmålsmodifikation

  •  

    Færdigheder:

  • Beregne epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt population attributable fractions
  • Forstå og vurdere hvordan, hvornår og i hvilken retning systematiske fejl kan skævvride resultaterne af epidemiologiske undersøgelser

  • Bedømme hvorvidt effektmålsmodifikation forekommer i epidemiologiske undersøgelser

  •  

    Kompetencer:

  • Kritisk fortolke epidemiologiske resultater.

  • Kritisk vurdere epidemiologiske fejlkilder.