NNEB14017U Motorisk udvikling og indlæring

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Motor Development and learning

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold

- Basal neurofysiologi
- Oversigt over det motoriske system
- Makroskopisk gennemgang af det motoriske systems udvikling
- Præsentation af metoder til undersøgelser af den motoriske udvikling
- Præsentation af sygdoms-cases med betydning for motorisk udvikling
- Præsentation af mekanismer af betydning for motorisk indlæring
- Arbejde med problemstillinger og metoder relateret til motorisk indlæring

Målbeskrivelser
  • Opnå generel viden om de forskellige motoriske udviklingstrin individet gennemgår.
  • Opnå basal viden om centrale neuroanatomiske strukturer og deres udvikling.
  • Opnå kendskab til undersøgelsesteknikker og forståelse for deres anvendelse.
  • Opnå forståelse for hvordan sygdomstilfælde kan bidrage til viden om den motoriske udvikling.
  • Opnå indsigt i teorier omkring motorisk indlæring fra et neurofysiologisk og psykologisk perspektiv
  • Opnå viden om neuroplasticitet af betydning for motorisk udvikling og indlæring
  • Kunne strukturere og argumentere for aldersrelateret motorisk træning
  • Kunne integrere denne viden, for derigennem at kunne forstå årsagssammenhænge og tilegne sig specifik, detaljeret viden om teorier/mekanismer af betydning for den motoriske udvikling.
  • Kunne formidle eksperimentelle forsøgsresultater og diskutere disse i forhold til eksisterende fysiologisk viden.

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Fysiologi og anatomi eller tilsvarende.
Forelæsninger og kollokvier
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36
  • Forberedelse
  • 72
  • Forelæsninger
  • 28
  • Kollokvier
  • 42
  • Praktiske øvelser
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min
Uden forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

Kriteriebeskrivelse for karakteren 12.

 

  • Eksaminanden har demonstreret en overbevisende evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere. Har desuden taget kritisk stilling til de udvalgte problemstillinger og kan diskutere/perspektivere disse i forhold til pensum og relevant udvalgt litteratur.
  • Eksaminanden har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
  • Eksaminanden har demonstreret beherskelse af kursets centrale emner, samt overblik i forhold til de udvalgte problemstillinger.
  • Besvarelsen fremstår som en helhed.