NMAA05009U Matematisk modellering (Model)
Mathematical Modelling (Model)
Bacheloruddannelsen i matematik
Dette kursus omhandler det klassiske tre-fase diagram i
matematisk modellering. Diagrammet beskriver overgangen fra
virkelighed til modeller og tilbage til virkeligheden. De tre faser
er:
1. Et virkeligt problem bliver oversat til et matematisk problem.
2. Det matematiske problem løses indenfor en matematiske kontekst.
3. Løsningen oversættes og fortolkes i den tilsvarende biologiske,
økonomiske, … kontekst.
Vi begynder med at kigge på "halv-færdige", simple
modeller. Vi forsætter med mere komplekse og fuldstændige
modeller, og introducerer flere matematiske værktøjer, såsom
differens- og differentialligninger og stokastiske simulationer.
Teknikker til at skrive rapporter er også en del af kurset.
Kurset omfatter diskussion af hvorvidt modellerne er realistiske og
deres anvendelighed. Eksempler vil blive hentet fra økonomi,
biologi, fysik, sociologi, og daglige situationer. Vi kombinerer
praktiske, teoretiske, og videnskabelige modeller. Det sker på en
sådan måde, at studerende der sigter mod gymnasiet udvikler en
portfolio med modeller, der kan bruges i undervisning, mens
studerende indenfor ren matematik, statistik, matematisk økonomi,
biologi og fysik lærer om matematiske modeller, de ellers ikke vil
lære at kende og udvikler deres evne til at bruge
dem.
Viden:
De studerende vil lære: tre-fase diagrammet i matematisk
modellering; grundlæggende matematisk værktøj til modellering,
såsom differens- og differentialligninger, stokastiske
simulationer, og data analyse; at skrive projektrapporter;
grundlæggende teknikker til Maple programmering til at analysere
modeller.
Færdigheder:
Ved kursets afslutning vil de studerende have færdigheder i at:
anvende modelleringsteknikker til analyse af modeller; identificere
valgte, samt potentielle, antagelser og simplificeringer af en
model; identificere virkelige problemer der kan formuleres
matematisk; oversætte virkelige problemer til matematiske problemer
og løse dem; fortolke de opnåede matematiske løsninger i forhold
til virkeligheden.
Kompetencer:
Ved kursets afslutning forventes at de studerende kan bygge og
analysere matematiske modeller; forstå modellens begrænsningerne;
diskutere modellens anvendelse; fortolke modellens resultater i
forbindelse med det virkeligt problem hvor modellen stammer
fra.
9 ugers undervisning.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 84
- Forelæsninger
- 14
- Praktiske øvelser
- 28
- Projektarbejde
- 80
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseKarakteren udregnes på den følgende måde:
- Hjemmeopgaver i uge 1 til 7 tæller samlet set 70% i karakteren: Disse fordeles på 2 individuelle opgaver, som vægter 20% hver, og 1 gruppeopgave som vægter 30%.
- Afslutningsprojektet i uger 8 og 9 tæller 30% i karakteren. Afslutningsprojektet er gruppearbejde.
I gruppeopgaver vil der være redegjort for den enkelte studerendes bidrag. Alle hjemmeopgaver og afslutningsprojektet skal bestås for at bestå kurset.. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Reeksamen består i at aflevere de opgaver som ikke er bestået. Vægt er som i den almindelige eksam.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NMAA05009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Kursusansvarlige
- Elisenda Feliu (6-696a69706d79447165786c326f7932686f)