NIDB11010U Humanistisk-samfundsvidenskabelige metoder for idræt (T-Metode)
Methods of Humanistic and Social Sciences (T-Metode)
Bacheloruddannelsen i idræt
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig
idrætsvidenskab
Introduktion til hvordan man udvælger og afgrænser et undersøgelsesfelt, herunder hvordan man udvikler en problemformulering samt genererer, behandler, analyserer og diskuterer empiri under de forskellige præsenterede metoder og overordnede metodologiske tilgange. De studerende skal arbejde praktisk med de præsenterede metoder og forholde sig til valg af metode i forhold til en undersøgelses formål. Kurset indeholder øvelser i at arbejde med de præsenterede metoder og afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave. Øvelser og opgave kan evt. forbindes til et konkret projekt/opgave udenfor faget.
Viden:
Den studerende skal erhverve sig grundlæggende viden om
kvalitativ observation og interview samt kvantitative
undersøgelser. Denne viden inkluderer indsigt
i videnskabsteoretisk baggrund, teoretiske forudsætninger
og teknikkerne som bruges i den givne metode. Der opnås
indsigt i implikationer samt fordele og ulemper ved de forskellige
metoder. Der opnås viden om hvilke typer forskningsspørgsmål de
forskellige metoder er anvendelige til at besvare.
Færdigheder:
Den studerende skal opøve færdigheder i praktisk generering,
behandling og analyse af data indenfor hver metode. For
de kvalitative metoder inkluderer dette blandt andet observation,
og interview samt fænomenologisk og hermeneutisk analyse heraf. For
de kvantitative metoder indeholder det stikprøveteori,
spørgeskemateknik og basale bivariate statistiske analyser.
Den studerende skal opøve færdigheder i at vurdere etiske
problemstillinger knyttet til anvendelsen af kvalitativ og
kvantitativ metode.
Kompetencer:
Den studerende opnår kompetence i at forholde sig kritisk til
egen generering, bearbejdning og analyse af empiri .
Den studerende opnår kompetence i at generere, behandle,
analysere og diskutere empiri ved at bruge udvalgte kvalitative og
kvantitative forskningsmetoder i relation til specifikke
undersøgelsesfelter.
Den studerende opøver færdigheder i at kunne forstå, fortolke og
forholde sig kritisk til egne og andres kvantitative og kvalitative
undersøgelser.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 43
- Forberedelse
- 75
- Forelæsninger
- 28
- Praktiske øvelser
- 60
- I alt
- 206
Ved færre end 12 tilmeldte kan kurset blive aflyst.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, løbende gennem hele kursetKurset afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave (max 10 sider for grupper af 2 og max 15 sider for grupper af 3) med fokus på selvvalgt emneområde og metode. Opgaven skal skrives i grupper af 2-3 personer (med forfatter på de enkelte afsnit) og vurderes med individuel karakter.
- Krav til indstilling til eksamen
I løbet af kurset skal afleveres en obligatorisk opgave med brug af kvantitativ metode, der er en forudsætning for at gå til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Det er muligt at aftale med modulansvarlige at skrive individuelt.
Indstillingskravet kan opfyldes inden reeksamen. obligatorisk opgave med brug af kvantitativ metode afleveres senest to uger før tilmelding til reeksamen slutter. Opgaven skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave har demonstreret evne til
- At kunne begrunde valg af metodisk position i forhold til en konkret problemstilling.
- At kunne generere og bearbejde empiri med en udvalgt metode og analysere empirien med en for problemstillingen relevant metodologisk tilgang.
- At kunne gøre rede for tilgangen til generering og behandling af data og forholde sig til egen rolle heri.
- At kunne anvende pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
- At vise forståelse for og kunne anvende teori om metode i relation til en konkret problemstilling.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11010U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B og D
- Kursuskapacitet
- 120
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Glen Nielsen (8-6a716c686f7668714371687b76316e7831676e)