NIDB10004U Idrætspraksis og teori 3 (PT-3)
Sport Practice and Theory 3 (PT-3)
Følgende studieelementer indgår i modulet:
Springgymnastik, Motorisk Indlæring og Badminton
Springgymnastik
Springgymnastik med særligt fokus på metodik, teknikanalyse og
feedback. Der arbejdes med fordybelse i udvalgte spring,
bevægelsesmæssige sammenhænge på tværs af øvelsesstoffet,
modtagning i både kendte og nye øvelser samt risikomomenter ved
opstillinger og øvelser.
Motorisk Indlæring
Primært er det motorisk indlæring, der vil blive fokuseret på, men
aspekter af kognitiv indlæring vil også indgå (bemærk, at generel
læringsteori er placeret i Idrætspraksis og teori 4). I
undervisningen arbejdes med den praktiske indgang til motorisk
indlæring og relaterede problemstillinger. Det er hensigten, at den
studerende får egen-erfaringer, som der arbejdes med og kan koble
disse til teorien. Den studerende skal således kunne analysere og
anvende forskellige træningsstrategier, forskellige
indlæringsformer samt anvende forskellige former for feedback i
forhold til indlæring af idrætslige færdigheder. I undervisningen
arbejdes der med flere idrætsgrene og bevægelsesformer, og formålet
er at udvikle evnen til at koble motoriske indlæringsteorier og den
praktiske idræt i arbejdet med udvikling af færdigheder indenfor de
enkelte idrætsgrene.
Badminton
Generel spilforståelse, etablering af tekniske færdigheder og
indsigt i læring af sammensatte bevægelsesmønstre.
SPRINGGYMNASTIK
Viden:
Det er målet, at den studerende på baggrund af litteraturen:
Kan beskrive og analysere en øvelse teknisk, biomekanisk og
metodisk med henblik på at stimulere bevægelseslæring.
Kompetencer:
Det er målet, at den studerende:
Kan vurdere, udvælge og forholde sig kritisk til tilgængelige
metodikker i springgymnastik og kan udarbejde og begrunde egne
metodikker målrettet en given målgruppe.
Kan give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af øvelsesanalyse og udøverens niveau.
Kan bedømme og forudsige relevante problemstillinger i forbindelse med metodik og sikkerhed.
Kan vælge en hensigtsmæssig modtagning i en given øvelse og kan udføre modtagningen efter hensigten.
Færdigheder:
Det er målet at den studerende:
Kan udføre de praktiske færdigheder velkontrolleret og teknisk
korrekt.
Kan optage og anvende videosekvenser som et redskab til
teknikanalyse og feedback
MOTORISK INDLÆRING
VIDEN: Gennem arbejdet med de praktiske øvelser skal den
studerende tilegne sig viden om hukommelse, træningsstrategier,
indlæring, indlæringsformer og feedback i et neurobiologisk og
adfærdspsykologisk perspektiv.
Færdigheder: Den studerende skal forevise
forskellge udvalgte praktiske færdigheder som i sin form relaterer
sig til det teoretiske pensum.
Kompetencer:
Den studerende skal opnå kompetencer således at denne kan
analysere, fortolke og diskutere indlæring af motoriske færdigheder
ud fra et neurobiologiske-/adfærds-psykologisk perspektiv i
kombination med den praktiske viden. Den studerende skal dermed
kunne udvælge strategier og drage konklusioner for, hvordan man kan
sammensætte et træningsforløb af en udvalgt bevægelse med henblik
på at optimere indlæringen.
BADMINTON
Viden: Den studerende skal opnå en så høj grad af
viden om spillet, badminton, at de er i stand til at ræsonnere
over, udvælge relevante øvelser og sammensætte et
undervisningsforløb for øvede og begyndere.
Færdigheder: Den studerende skal kunne forevise og
forklare tekniske færdigheder som er væsentlige for at kunne spille
badminton og undervise andre i disse tekniske færdigheder herunder
kunne analysere og foretage fejlrettelser.
Den studerende skal være i stand til at designe, beskrive og udføre
simple øvelser til træning af diverse spilelementer.
Kompetencer: Den studerende skal kunne evaluere
den konkrete undervisnings-/spilsituation og derudfra analysere
hvilke ændringer, der er optimale. Den studerende skal kunne
forholde sig til læring af specifikke tekniske og bevægelsesmæssige
færdigheder i badminton i relation til teoretisk og praktisk viden
om motorisk læring.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 7
- Praktiske øvelser
- 78
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelse, løbende under hele kursetPraktisk mundtlig prøve, 25 minutter med opsyn.Løbende bedømmelse igennem forskellige praktiske og teoretiske opgaver.
Badminton eller springgymnatsik udtrækkes til den praktisk-teoretiske eksamen.
Uanset hvilket studieelement der udtrækkes vil den studerende blive evalueret i "Motorisk indlæring" som integreret del af eksaminationen.
Eksaminationen har en samlet varighed på 25 min og indeholder en praktisk del og en mundtlig del. Den praktiske del fokuserer på det udtrukne studieelement og i den mundtlig del inddrages studieelementet "Motorisk indlæring".
Der gives en samlet eksamenskarakter for den praktiske del og den mundtlige del.
I de to studieelementer, der ikke udtrækkes, er der løbende evaluering.
Der gives en separat karakter efter 7-trinsskalaen i hvert af de tre studieelementer, og i hvert studieelement skal minimum opnås karakteren 02. På baggrund af disse udregnes der en gennemsnitskarakter for modulet.
Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, der automatisk vil blive udsendt, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.
Desuden gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hver enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Som ordinær eksamen. Delelementer, der er godkendte og gyldige
fra den ordinære eksamen gentages ikke, men indgår som beståede
dele i reeksamen. Der foretages ikke en ny studieelementlodtrækning
i forhold til reeksamen
Er indstillingskravet ikke opfyldt skal kurset følges igen.
Kriterier for bedømmelse
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Springgymnastik:
Karakteren 12 gives når:
- Den studerende behersker springene sikkert og velkontrolleret sådan at den valgte bevægelsesløsning – uanset sværhedsgraden – er teknisk korrekt og fremstår ”ubesværet” med en optimal rytme og et tydeligt bevægelsesflow.
- Den studerende både bevidst og intuitivt kan anvende de generelle modtagningsprincipper med stor sikkerhed i praksis og kan udvælge og begrunde en hensigtsmæssig modtagning i nye øvelser og er i stand til i god tid at forudse – og gribe ind overfor – afvigelser fra det forventede.
- Den studerende kan vurdere, udvælge og forholde sig kritisk til tilgængelige metodikker i springgymnastik samt udarbejde og begrunde egne metodikker målrettet en given målgruppe.
- Den studerende kan perspektivere teknisk og biomekanisk til andre spring og springtyper. Kan bedømme og forudsige relevante problemstillinger i forbindelse med metodik og sikkerhed.
- Den studerende i forbindelse med konkret fejlfinding kan vurdere og graduere de enkelte fejls betydning for springenes udførelse. Kan give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af øvelsesanalyse og udøverens niveau.
- Den studerende med en velvalgt afgrænsning forholder sig diskuterende og perspektiverende til den anvendte litteratur.
Motorisk Indlæring:
Karakteren 12 gives når:
- Den studerende har kendskab til indlæring og hukommelse.
- Den studerende kan analysere, fortolke og diskutere neurobiologiske-/adfærds-psykologiske processer for dermed at kunne udvælge strategier og drage konklusioner for, hvordan man kan opsætte et træningsforløb af en udvalgt bevægelse med henblik på at optimere indlæringen.
Badminton:
Karakteren 12 gives når den studerende:
- Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af badmintonspillets tekniske og taktiske facetter.
- I kampsituationen udviser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling.
- Kritisk kan vurdere og udvælge tilgængelige metodikker i badminton samt udarbejde egne metodikker i forhold til en given målgruppe.
- I forbindelse med konkret fejlfinding kan vurdere og graduere de enkelte fejls betydning for udførelse af slag og benarbejde
- Kan give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af analyse og udøverens niveau.
- Forholder sig diskuterende og perspektiverende til den anvendte niveau litteratur.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB10004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og CSkema udleveres inden kursusstart
- Kursuskapacitet
- 125
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Jacob Wienecke (8-7c6e6a736a68706a45736a7d7833707a336970)
- Eva Wulff Helge (7-697b6c69706b694472697c77326f7932686f)
Motorisk indlæring:
Jacob Wienecke, tlf.nr.: 35327590
Springgymnastik:
Eva Wulff Helge, Nørre Allé 51, 1. sal, 2200 København N, tlf. 35 32 72 33