NDIA10002U Museumsformidling (Musformidl)
Science Museum Explainer (Musformidl)
Kurset giver en generel indføring i naturvidenskabsformidling med særlig fokus på de formidlingsformer og betingelser der karakteriserer uformelle formidlingsinstitutioner (fx museer, science centre, og zoologiske og botaniske anlæg). Kursets indhold er i sin natur tværfagligt, og trækker på forskning indenfor bl.a. naturfagsdidaktik, museologi, psykologi og semiotik. Deltagerne vil arbejde med deres egen (natur)faglighed, som de mobiliserer gennem øvelser og opgaver i forhold til følgende fem temaer: 1) Transformation af naturvidenskab: fra forskning til formidling 2) Begrundelser for naturvidenskabsformidling 3) Interaktioner og meningsdannelse mellem mennesker og naturvidenskabelige genstande og designede og naturlige formidlingsmiljøer 4) Design og evaluering af formidlingsaktiviteter 5) Design og evaluering af skoletjenesteforløb
Deltagerne tilegner sig gennem kurset viden til at kunne beskrive hvad der forstås ved:
- Uformelle naturvidenskabelige formidlingsinstitutioner; herunder deres formidlingsformer, begrundelser, målsætninger, særlige udfordringer og effekt
- Naturvidenskabens egenart
- Didaktisk transposition
- Genstandsbaserede interaktioner og læring
- Grundlæggende semiotiske principper; herunder fx affordance, meningsniveauer og rum
- Målgruppeanalyse; herunder fx udviklingstrin, forhåndsviden, besøgsmodus og sociale interaktioner
- Didaktisk design
Deltagerne tilegner sig gennem kurset færdigheder til at kunne analysere og reflektere over:
- Den proces, hvorved naturvidenskabeligt indhold transformeres og tilpasses til en uformel formidlingskontekst, samt de særlige betingelser der har indflydelse på denne proces
- De besøgendes interaktioner med naturvidenskabelige genstande og opstillinger og de refleksioner, disse interaktioner måtte give anledning til hos de besøgende
- De besøgendes meningstilskrivelse af en udstilling eller andet formidlingsprodukt, herunder hvordan de besøgende danner fortællinger gennem deres interaktioner og refleksioner
Deltagerne tilegner sig gennem kurset kompetencer til, på basis af egen faglighed og opstillede målsætninger, at kunne designe og evaluere:
- Uformelle naturvidenskabelige læringssituationer så som opstillinger, udstillinger, science shows og skoletjenesteforløb
Der udarbejdes en elektronisk materialesamling.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 26
- Forelæsninger
- 20
- Praktiske øvelser
- 20
- Projektarbejde
- 90
- Vejledning
- 20
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 30 min inkl. voteringVed eksamen trækkes én af de fem afleverede opgaver som fremlægges og danner udgangspunkt for eksaminationen. Der er 30 min forberedelsestid.
- Krav til indstilling til eksamen
- Deltagerne skal have afleveret fem ud af i alt syv individuelle skriftlige opgaver rettidigt for at kunne gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Reeksamen og indstillingskrav er identiske med den ordinære. Manglende opgaver til indstilling skal afleveres på et givent tidspunkt aftalt med kursusansvarlig ved reksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDIA10002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Marianne Achiam (6-65676c6d6571446d7268326f7932686f)
Undervisere
Marianne Achiam
Michael May
Jesper Bruun