NBIB11002U Organismekendskab (OrgK)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Organisms (OrgK)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it

Kursusindhold

 

Kurset skal give overblik over de levende organismernes diversitet og indbyrdes slægtsskab, samt et basalt kendskab til især danske organismer, og derved danne grundlag for efterfølgende kurser indenfor det biologiske fagområde.
Kursets formål er:

 

  • at give oversigt over de vigtigste grupper af organismer
  • at give kendskab til udvalgte eksempler inden for grupperne alger, planter, svampe og dyr
  • at give overblik over de større organismegruppers indbyrdes slægtsskab
  • at give indsigt i funktionelle miljøtilpasninger samt principper for opbygning af forskellige organismer
  • at give et grundlæggende kendskab til fagområdernes begreber og formsprog
  • at træne i at observere, beskrive og genkende vigtige karakterer bl.a. vha. mikroskopi
  • at give overblik over terrestriske og akvatiske organismer, og deres forekomst, samt indblik i simple indsamlingsmetoder og efterfølgende bearbejdelse af materiale
  • at give forståelse for, hvad organismekendskab kan bruges til inden for andre fagområder og i erhverv.


Øvelserne består af fire delkurser omhandlende henholdvis alger, planter, svampe og dyr.
Alger:

 

  • De betydende karakteristika for de præsenterede klasser og arter af alger.
  • Basale sammenhænge mellem form og funktion samt algernes betydning for mennesker.
  • De større grupper af alger gennemgås mht. størrelse, udseende, forekomst.

Planter:

 

 

  • Planternes morfologi og overordnede fylogeni.
  •  Sammenhæng mellem planters morfologi og tilpasning til funktion.
  • Karakterevolution med særlig henblik på blomsten.
  • Planternes livscyklus og grundlæggende tilpasning til livet på landjorden.

Svampe:

 

 

  • Svampenes opbygning.
  • Svampenes overordnede systematik, livscykler, ernæringsstrategier og spredningsstrategier.
  • Svampes samfundsmæssige og industrielle betydning.

Dyr:

 

 

  • Dyrerigets overordnede systematik og principperne herfor.
  • Udvalgte dyregruppers morfologi, organers og organsystemers bygning og funktion.
  • Embryologi, udvikling, livscyckler og reproduktion hos udvalgte dyregrupper.
  • Sammenhæng mellem bygning, fysiologi og økologi hos udvalgte dyregrupper

 

Målbeskrivelser

Kurset skal give overblik over de levende organismernes diversitet og indbyrdes slægtsskab, samt et basalt kendskab til især danske organismer, og
derved danne grundlag for efterfølgende kurser på den biologiske uddannelse.

Viden:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

  • beskrive den overordnede klassifikation af de højere (eukaryote) organismer og deres slægtsskab.
  • beskrive en række udvalgte organismer som repræsentanter for vigtige systematiske grupper.
  • beskrive væsentlige morfologiske træk hos udvalgte grupper af alger, planter, svampe og dyr.
  • bruge fagområdernes begreber og termer.


Færdigheder:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

 

  • forklare de overordnede principper for biologisk klassifikation og navngivning.
  • beskrive de vigtigste organismegruppers karakterer samt klassifikation.
  • lokalisere og beskrive væsentlige morfologiske træk hos udvalgte organismegrupper ved dissektioner samt kompetent brug af lys- og
  • stereomikroskop.
  • beskrive og forklare funktionelle miljøtilpasninger.
  • beskrive livscykler hos udvalgte organismegrupper


Kompetencer:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

 

 

  • kombinere iagttagelser med teori gennemgået på kurset.
  • give eksempler på anvendelse af organismekendskab inden for andre fagområder og i samfundet.

 

ca.60 timer øvelser, ca.60 timer integrerede øvelser og forelæsninger samt feltarbejde. Derudover ekskursioner.
Dele af pensum og øvelser udgår efter aftale med den kursusansvarlige.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 136
  • Forelæsninger
  • 10
  • Praktiske øvelser
  • 60
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 minutter
Mundtlig eksamen af 20 minutters varighed med 20 minutters forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

 

For at opnå karakteren 12 skal den studerende give en fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. Se i øvrigt målbeskrivelsen.