LSLS10060U Innovation og markedsføring

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Innovation and marketing

Uddannelse
Skov- og landskabsingeniør
Have- og parkingeniør
Kursusindhold

Samfundet sætter i dag stor fokus på innovation, som er en disciplin der både er krævet som iværksætter med egen virksomhed for øje, samt i etablerede firmaer. Innovation består både af selve idégenereringen, udviklingen af idéen samt implementeringen af denne.

Markedsføring er ligeledes en kompetence som berører mange i deres daglige arbejde, enten ved direkte at udarbejde markedsføringsmateriale selvstændigt eller ved at vurdere materiale fra grafikere, tegnestuer, reklamebureauer ect. eller indirekte som bruger af det færdige markedsføringsmateriale.

Dette kursus giver en introduktion til innovation og markedsføring på overordnet niveau, og henvender sig særligt til studerende uden eller med meget lidt business baggrund.

Innovationsdelen vil give den studerende en introduktion til hvad innovation er, en måde at definere det på samt arbejdsmetoder. Der vil her være mulighed for at afprøve forskellige metoder, og arbejde med fiktive problemstillinger for egne projekter samt for etablerede virksomheder.

Markedsføringsdelen vil udover at give den studerende indblik i overordnede markedsføringsprincipper, metoder og begreber også forsøge at perspektivere hvorfor og hvordan god og relevant markedsføring med udgangspunkt i vision, mission og værdier, kan sammenkobles med en virksomheds grundtilstand og placering i markedet.

Der vil derudover indgå udarbejdelse af en forretningsplan, som kan give et indblik i hvad man som opstart ved egen virksomhed selv, eller eventuelle investorer, partnere samt andre interessenter vil lægge vægt på for gennemførelsen af en idé eller et projekt, eller som investeringsgrundlag for en nystartet virksomhed.

Kurset giver mulighed for at arbejde med en selvvalgt opgave som udfordrer de studerende til at idégenerere, sparre, antage, afgrænse, udvide og konkludere en idé/ et område eller selve projektet for at kunne følge innovations og markedsføringsprocesserne. Den studerende skal være i stand til selvstændigt, i samarbejde med andre studerende og undervisere, at tage egne beslutninger uden et på forhånd givet resultat, og vurdere disse ud fra de præsenterede metoder og værktøjer, og derudfra opbygge et troværdigt projekt.

Kursets hovedindhold:

• Begrebet innovation

  • Knowledge management

• Co-creation og andre innovations modeller

• Barrierer for innovationsprocesser

• Former for innovation

• Implementering

• Vurdering af forretningsidéer

Markedsføring:

• Vision, mission, målsætning, taktik, plan

• BtC, BtB og BtG

• Handlingsparametre

• Interne og eksterne analyser

• Strategier

Det gælder for begge tematiske områder at der inkluderes og arbejdes aktivt med relevante redskaber, værktøjer og grundbegreber.

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er, at den studerende opnår en forretningsmæssig viden og indsigt i de processer, der kendetegner innovation og markedsføring, samt færdigheder i at anvende de til faget hørende metoder og teorier samt opnår kompetence til at kunne perspektivere sin opnåede viden og færdigheder i forhold til tværfaglige projekter/ emner og i samspil med andre.

Formålet indebærer, at den studerende kan

Viden:

• Redegøre for de udfordringer, der er forbundet med  innovation i praksis, og til de krav det stiller om samarbejde både internt i  en afdeling/organisation, men også eksternt - og hvad man som  kan gøre for netop at motivere til og skabe de bedst tænkelige vilkår for innovation gennem samarbejde på tværs.
• Redegøre for begreber, metoder og værktøjer indenfor markedsføring


Færdigheder:
• Anvende innovations- og markedsføringsmetoder i relation til egen branche
• Vurdere teoretiske og praksisnære problemstillinger vedrørende innovation og markedsføring
• Indsamle og vurdere nødvendige data
• Begrunde valg af metoder
• Udarbejde en markedsføringsplan
• Gennemføre en intern og ekstern analyse med henblik på markedsføring og/eller implementering af en idé
• Udarbejde en forretningsplan, samt forstå formålet med den og brugen af den

Kompetencer:
• Omsætte relevante metoder og processer til at kunne indgå som en del af en praktisk/ akademisk vurdering af et givent projekt
• Samarbejde og koordinere i grupper, samt inddrage eksperters og kollegers viden og kunnen
• Opbygge troværdige antagelser med forankring i fagets metoder, processer og værktøjer
• Træffe egne underbyggede beslutninger vedrørende afgræsning og antagelser i forbindelse med et innovations eller markedsføringsprojekt

Omdrejningspunktet bliver en række cases, som den studerende bliver præsenteret for i løbet af undervisningen. Der arbejdes med casene i mindre grupper, som bruger hinanden som sparringspartnere og hjælper hinanden med at afgrænse og udvikle forståelsen for casen og den tilhørende teori. Gennem undervisningsforløbet arbejder de studerende med en synopsis, som samtidig skal danne grundlag for den mundtlige gruppeeksamen. Det forventes at den studerende selv bidrager med fagspecifik viden indenfor sit eget felt, så synopsis bliver relevant for den studerendes arbejdsmæssige fremtid. Det forventes at den studerende i synopsen aktivt udnytter, men også udfordrer sin viden og kunnen fra uddannelsens øvrige fag.
Fagets viden introduceres gennem holdundervisning/​oplæg, og forstås gennem diskussioner, gruppearbejde og øvelser. Selvstudie og gæsteforelæsere skal understøtte den øvrige undervisning og give et indblik i hvordan virksomheder i dag definerer (eller ikke definerer) og arbejder med innovation og markedsføring.
Kurset foregår på Skovskolen, Nødebo Campus, Nødebovej 77a, 3480 Fredensborg.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 10
  • Forberedelse
  • 46
  • Forelæsninger
  • 108
  • Teoretiske øvelser
  • 15
  • Vejledning
  • 25
  • I alt
  • 204
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Skriftlig prøve
Skriftlig aflevering af synopsis, som danner grundlaget for den mundtlige gruppeeksamen. Der gives en samlet individuel karakterer for den mundtlige præstation og synopsis.
Relevante teorier og modeller fra forelæsninger og lærebøger skal inddrages.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.