LLEB10244U Fødevarevidenskabsteori

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Philosophy of Food Science

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring - obligatorisk
Kursusindhold

Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De ser, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemstillinger og begreber, herunder kausale og andre videnskabelige forklaringstyper, teoridannelse og videnskabelig metode, reduktionisme, videnskabelig usikkerhed og værdiers rolle i videnskaben. Herudover introduceres de studerende til centrale etiske teorier og etiske problemstillinger i relation til deres fag. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er at give de studerende viden om en række af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, som det fødevarevidenskabelige fagområde rejser. De studerende skal opnå en forståelse af videnskabens samfundsmæssige rolle og blive i stand til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som videnskaben rummer.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber og problemstillinger med faglig relevans.
- Beskrive og definere centrale elementer i udvalgte etiske teorier.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger vha. centrale videnskabsteoretiske begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Anvende principper for skriftlig og mundtlig formidling af videnskabsteoretiske, såvel som etiske problemstillinger i projektarbejdet.
Kompetencer:
- Skal kunne indgå i et samarbejde med medstuderende om fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af projektarbejde.

Der bliver orienteret om litteraturen på kurset

Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af undervisere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Institut for Fødevare – og Ressourceøkonomi. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres fagområde. Øvelserne vil ligeledes indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske og etiske/​fødevarepolitiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 88
  • Forelæsninger
  • 28
  • Projektarbejde
  • 53
  • Teoretiske øvelser
  • 32
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min.
Den studerende eksamineres i pensum med udgangspunkt i den indleverede projektrapport
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i gruppebaseret projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Projektrapporten

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen
Hvis den studerende ikke har afleveret den gruppebaserede projektrapport, skal der afleveres en individuel projektrapport senest to uger inden tilmelding til reeksamen. Den skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse

Kriterier i henhold til målbeskrivelsen