HVKK03142U Visuel kultur/kunsthistorie gym.tilv.: Analytik/visuelle felter

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Modes of Analysis/Fields of Visuality

Kursusindhold

Kurset omhandler visuel analyse med fokus på tre centrale elementer:

• Præsentation af en række teoretisk funderede metoder til visuel analyse

• Udvælgelse af relevant metode i forhold til empiri

• Systematisk gennemførsel af konkret analyse

Kurset tager udgangspunkt i en række analysemetoder, som har deres udspring i kulturteoretiske og samfundsvidenskabelige teorier. Analysemetoderne skal ses som værktøjer til at åbne for en bredere analyse, som også inkluderer teoretiske positioner. Målsætningen er at styrke kompetencer i at operationalisere teori i forhold til visuelt materiale: hvordan kan man få teori, der er generaliserende, til at sige noget om konkrete visuelle fænomener? Hvordan bliver ”teori” til ”metode”? Hvilken indvirkning har valg af metode og teoretisk ramme på resultaterne af analysen? Kan analyse af visuelle fænomener inspirere og afstedkomme nye teoretiske positioner?

Kurset Analytik/visuelle felter er organiseret som 11 lektioner (á 3 timer) og 1 ekskursion. Lektionerne er struktureret på basis af en række temaer fra kompendiets tekster og i Gillian Rose, Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials (London: Sage, 2012, 3. udgave). Temaerne tager udgangspunkt i konkrete analysemetoder med inspiration fra bl.a. kompositionsanalyse, semiotik, psykoanalyse, diskursanalyse og performativitetsteori. Disse metoder diskuteres og afprøves på visuelt materiale i undervisningen. Gennem en række tekster sættes metoderne i relation til teoretiske problemstillinger, der kobles med analyse af visuelle fænomener.

Hver lektion består af gennemgang og diskussion af dagens tekster samt mundtligt funderede analyseøvelser både i grupper og i plenum. Til analyseøvelser anvendes et bredt spektrum af visuelt materiale af både historisk og nutidig karakter. Deltagere forventes aktivt at bidrage til indsamling af visuelle eksempler, og at perspektivere materialet i dets relevante sociokulturelle kontekst. Mundtligt funderede analyseøvelser bidrager til at forberede kursusdeltagere til den mundtlige eksamen, der på basis af ukendt visuelt materiale former sig som en præsentation af relevant metode og efterfølgende analyse.

Der forventes aktiv undervisningsdeltagelse, og derudover ca. 15 timers forberedelse per uge i hele semesteret.

Studerende kan forberede sig til kurset ved at læse Gillian Rose, Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials (London: Sage, 2012, 3. udgave).

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 80
  • Forberedelse
  • 303
  • Forelæsninger
  • 36
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420