HSSK00011U SPS; Behandling til forhandling: sproglige analyser af læge-patient samtaler

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Negotiating treatment: interactional analyses of doctor-patient conversations

Uddannelse
Sprogpsykologi
Kursusindhold

Læge-patient samtalen er et af de mest centrale sproglige møder i sundhedsvæsnet med stor betydning for den enkelte patient. I samtalen mellem læge og patient bliver vigtige og vanskelige beslutninger truffet. Fysiske og psykiske oplevelser, der kan være svære både at forklare og forstå, bliver delt og vurderet med målet om at nå til enighed om både medicinsk og ikke-medicinsk behandling. At træffe sådanne beslutninger i fællesskab kræver en stor grad af intersubjektiv forståelse fra begge parter – og det lykkes ikke altid. Læge-patient samtalen foregår i en særlig institutionel kontekst, hvor forskellige opfattelser af krop, sundhed, sygdom og medicin kan føre til sociale og medicinske dilemmaer, der komplicerer beslutningsprocessen.

På dette kursus ser vi, med afsæt i faktiske læge-patient samtaler, på, hvilke interaktionelle forhandlinger og dilemmaer læger og patienter står i og hvilke kommunikative ressourcer de har til at løse dem.

Vi vil bruge interaktionsanalysen til at fremanalysere en lang række forhold, der er centrale for deltagernes muligheder for at forstå hinanden. Vi vil bl.a. se på den lokale sproglige kontekst, som læge-patient samtalen udgør: hvilke aktiviteter er centrale i konsultationen og hvordan bliver disse samkonstrueret gennem samtalen mellem læge og patient? Hvordan får de enkelte taleture deres mening og hvilke interaktionelle roller bliver etableret, forhandlet og opretholdt? Hvilke forhandlingsprocesser indgår lægen og patienten i med hinanden og hvornår? Hvordan er disse designet sprogligt og hvordan ser aktiv og passiv modstand ud i sådanne forhandlinger? Hvordan orienterer lægen og patienten sig mod hinanden og hvordan italesættes opfattelser af krop, sygdom, sundhed og behandling?

Kurset vil særligt trække på den interaktionsanalytiske tradition konversationsanalyse med særligt fokus på den institutionelle samtale. Andre teoretiske perspektiver på læge-patient samtalen og sundhedskommunikation vil også blive præsenteret. Kurset vil bestå af en vekselvirkning mellem teori og empiriske data, der gensidigt belyser hinanden.

Den studerende vil gennem kurset blive i stand til at anvende talesprogsanalytiske redskaber, særligt konversationsanalyse, til at belyse interaktionen i læge-patient samtalen. Han eller hun vil kunne orientere sig i og navigere inden for sundhedskommunikation og at anvende interaktionsanalyse til at belyse spørgsmål om sproglig praksis, forståelse og forhandlinger i læge-patient samtaler. De analytiske evner vil også kunne bruges på anden professionel, målorienteret, institutionel og sundhedsfaglig kommunikation og til overalt at forholde sig til, hvad der sker, når mennesker kommunikerer med hinanden.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri hjemmeopgave