HMVB01576U Musikvidenskab med performance: Musik i Mellemøsten

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Et musikvidenskabelige forløb i tæt samarbejde med et praksisforløb, der introducerer til musikhistorie, musikalsk antropologi og praktisk musikudøvelse i forhold til det mellemøstlige musikområde i sin bredeste definition, dvs. med inddragelse af musikformer og genrer fra det arabiske, tyrkiske, iranske/persiske og nordøstafrikanske kulturområde.

Det musikvidenskabelige forløb vil bestå af en historisk  og teoretisk rammesætning, der i et overvejende musikantropologisk perspektiv vil kontekstualisere musikken i området og sætter den i relation til den praktiske undervisning, der omfatter:
 

Alt efter forløbets udvikling og de studerendes projekter kan fokus i denne del indeholde:

- Introduktion til mellemøstlig, arabisk, tyrkisk, persisk musik og musikhistorie.

- introduktion til og indføring i dele af musikteorien for tyrkisk/arabisk/persiske musik

- opsøgende/musikantropologisk feltarbejde i dele af det københavnske musikmiljø
 

- Musikantropolgisk tilgang til østerlandsk/mellemøstlig musik i bred forstand, herunder metodiske musikantropologiske studier af performativitet i studiet af ’fremmed’ musik.
 

- Analyser og undersøgelser af forskellige typer moderniserede og fusionerede musikformer indenfor det arabisk, tyrkisk, persiske kulturområde.
 

- Musikerskab og kulturelle rammer i det tyrkisk, arabiske, persiske område

- Metodiske musikantropologiske tekster om performativitet i studiet af ’fremmed’ musik.
 

Det performative del af kurset vil i tæt samarbejde med det musikvidenskabelige forløb have til formål at give de studerende mulighed for at arbejde konkret og praktisk med de mellemøstlige musikkulturer. Fokus på dette kunne – afhængig af de studerendes ønsker og kompetencer - være:
 

- sammenspil og improvisation i tyrkisk, arabisk, persisk, nord/østafrikansk fusionsmusik
- introduktioner til skalaer, kompositionsprincipper, rytmer osv
- sang, kor, sammenspil , rytmeøvelser

Shiloah, Amon (2003) Music in the World of Islam, A socio-cultural study. Wayne State University Press

Habib Hassan Touma (2003) The Music of The Arabs, Amadeus Press
 

Racy, A.J. (2004) Making Music in the Arab World: The Culture and Artistry of Tarab (Cambridge Middle East Studies)

Metodiske musikantropologiske tekster om performativitet i studiet af ’fremmed’ musik.

Lærer på forelæsningsdelen er lektor Annemette Kirkegaard: (undervisning 14 uger a 2 timer)
Lærer på praksisdelen er musiker og komponist Morten Carlsen (undervisning 14 uger a 2 timer.
I begge forløb vil der være enkelte gæstelærere og adjungeret professor Martin Stokes vil deltage.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 67,2
  • Eksamensforberedelse
  • 16,8
  • Holdundervisning
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 7
  • Undervisningsforberedelse
  • 239,8
  • Undervisningsforberedelse
  • 60,2
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420,0
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur