HMVA04471U Musikvidenskab: Musikpædagogiske problemstillinger

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Musicology: Musico-pedagogical problems in the Practice of Music Education

Uddannelse

Musikvidenskab

Kursusindhold

Introduktion til musikpædagogisk teori, metoder til empirisk forskning, samt undervisningsstrategien ”forbløffende praksisser”.

Der undervises i 10 uger á 3 timer ugentligt.

Kurset planlægges således at der er nogle undervisningsfri uger i løbet af semestret af hensyn til de studerendes feltarbejde. 

Undervisningen finder sted i følgende uger: 36-39, 41, 43-45 og 47-48.

 

Målbeskrivelser

Mål: 

Eksaminanden skal kunne:

• analysere og vurdere musikpædagogisk praksis gennem observation

• formulere, analysere og diskutere musikpædagogiske problemstillinger på et videnskabeligt grundlag forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag

• gennemføre et empirisk projektarbejde vedrørende en musikalsk instruktionssituation fra selvvalgt praksisfelt (f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning).

Basislitteratur:

Fink-Jensen, K. (2012). Forbløffende praksisser – en fænomenologisk undervisningsstrategi. København. Hans Reitzel (ca. 130 s.) udkommer i oktober.

Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.) (sendes elektronisk til de tilmeldte).

Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.)

Det forudsættes, at den studerende sideløbende deltager i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Arbejdet i praksisfeltet danner grundlag for indsamling af empiri, som skal bruges i projektarbejdet. Der udarbejdes en projektrapport med henblik på at diskutere en musikpædagogisk problemstilling.
Studerende fra musikvidenskab uden forudgående forudsætninger inden for musikpædagogisk og musikdidaktisk teori bør forberede sig ved at læse:
Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.)
Kurset omfatter 8 undervisningsgange à 3 timer + 2 projektseminarer à 3 timer samt vejledning i grupper eller individuelt. Vejledning kan evt. tilbydes i tilslutning til undervisningstidspunktet.
Kurset kan følges af KA-studerende (fagelementerne 447 og 451 på KA2008-ordningen og BA2012 ordningen (fagelement 162). ECTS-vægten er afhængig af valget af eksamen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forelæsninger
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 311
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Afhængig af eksamensvalget, ligeledes varierer ECTS-vægten alt efter hvilken eksamen, der aflægges.