HMKK03235U Moderne kultur: Kulturhistorisk emne Forløb 1, a: Kunst × Musik – fra 1950erne til i dag

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Modern Culture: Art × music — from the 1950s till today

Uddannelse

Moderne Kultur og Kulturformidling

Kursusindhold

Med Björks udstilling på MoMA i New York og Kraftwerks koncerter på Neue Nationalgalerie i Berlin (begge 2015) er det endnu engang blevet tydeligt i hvor høj grad der – også indenfor højst institutionelle rammer – er bevægelse i grænserne mellem visuel kunst og musik. Kollaborationer, cross-over og gensidig inspiration mellem musikere og kunstnere er dog på ingen måde et nyt fænomen. Kurset ”Kunst × Musik” ser nærmere på perioden fra 1950erne (eksempelvis John Cage/Robert Rauschenberg eller Willem de Kooning/Miles Davis) frem til i dag (eksempelvis Bill Viola/Nine Inch Nails eller Jay-Z/Marina Abramović).

Kursets formål er at undersøge og diskutere disse møder mellem visuel kunst og musik. Hvilke (tvær-) faglige metoder står til rådighed i en analyse? Hvilket sprog og hvilke kategorier kan vi bruge i omtalen af grænseoverskridende værker? Findes der karakteristika, der går igen og kan overføres fra et medie til et andet? Hvordan finder de samme temaer eller tendenser forskellige udtryk i musik og billedsprog? I hvilket forhold står kunsten og musikken til hinanden, i hvilken grad og på hvilken måde forholder de sig synæstetisk? Hvilke former for ”møder” ser vi og hvordan er de forskellige? Hvad har ændret sig – såvel i kunstnernes egen som i publikums forståelse af udtryksformer – fra 1950erne til i dag?

Kurset er opdelt i kapitler bestående af eksempler (cases) på møder mellem visuel kunst og musik. De studerende vælger hver en case, der skal præsenteres med et 20-30 min. mundtligt oplæg til diskussion og en 5-7 siders skriftlig opgave. I forhold til hver case skal der i en analyse gøres rede for historisk baggrund, protagonister, opståen, æstetik, indhold, reception og anvendt metode.

Kapitlerne (med forslag til cases) er: Musikvideoer (Chris Cunningham/Aphex Twin: “Come to Daddy”, 1997, Wolfgang Tillmans/Pet Shop Boys “Home and Dry”, 2002, Takashi Murakami/Kanye West: “Good Morning”, 2007), Pladecovere & logi (Stanley Donwood/Radiohead, Raymond Pettibon/Black Flag, Peter Saville/New Order), Ikoner & inspiration (Andy Warhol og Velvet Underground, Salvador Dalís Alice Cooper Chromo-Hologram, 1973, Keith Harrings kostumer til Grace Jones, 1985-1986), Grænsebrydere & kunstnerbands (Yoko Ono, Die Tödliche Doris, Laurie Anderson, Chicks on Speed), Gesamtkunstwerker & koncepter (Matthew Barney “River of Fundament” 2006–2014, David Shrigley: “Worried Noodles”, 2007), Kollaborationer (Nathalie Djurberg & Hans Berg, Liam Gillick & Sarah Morris). Det sidste kapitel Bevægelser undersøger kulturelle strømninger, der oftest bliver betragtet enten fra en ren musikalsk eller en ren visuel side. Ligesom Jazz og Abstract Expressionism kan betragtes som knyttet til hinanden – kan vi så tale om ”blues” eller ”punk” kunst?

Ralf Beil (Ed.): A House Full of Music. Strategien in Musik und Kunst. Ostfildern, 2012.

Museum of Contemporary Art Chicago (Ed.): Sympathy for the Devil. Art and Rock and Roll since 1967. New Haven, 2008.

Museum of Contemporary Art Los Angeles: The Art of Punk, 2012. Open source, URL: https:/​/​www.youtube.com/​user/​MOCATV/​playlists

Jan Poulsen: Art in Disorder, Music in Disguise. In: Nanna Thylstrup (Ed.): Ulrik Crone. Law and Disorder, Malmö 2008. S. 104-113.

Benett Simpson: Blues for Smoke. New York, 2012.

Forelæsning
Dette kursus er en del af tapas-kurserne på Moderne kultur og Litteraturvidenskab.
For at aflægge Kulturhistorisk emne, skal du tilmelde dig et kursus i Forløb 1 (a, b, c, d eller e) OG et kursus i Kulturhistorisk emne Forløb 2 (a, b, c, d eller e). I undervisningstilmeldingsperioden tilmelder du dig begge forløb. Du skal vælge et kursus i både Forløb 1 og 2. Det er IKKE muligt at vælge at følge f.eks. 2 Forløb 1 eller 2 Forløb 2.

OBS: Forløb 1d, 1e samt Forløb 2d, 2e udbydes sammen med Litteraturvidenskab under modulet Aktuel kulturforskning, men kan vælges på lige fod med de andre forløb.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 267
  • Forelæsninger
  • 66
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering