HLVB00661U Formidlingsprojekt 1: POETIK

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Communication Project: Poetics

Uddannelse

Litteraturvidenskab

Kursusindhold

På dette kursus vil deltagerne blive trænet i tekstproduktion og praksisovervejelser inden for forskellige genrer og medier - for eksempel lyrik, epik, drama, essay, oversættelse, kritik, rejsebeskrivelse, dagbøger/blogs, børnelitteratur, konceptuel litteratur, digital litteratur, sms-litteratur og performative fremførsler. Ved at arbejde opmærksomt med egen skrivning bliver man ikke bare bedre til at skrive, men også en bedre læser, i kraft af en øget bevidsthed om de udfordringer og valg, der ligger i ethvert formgivende arbejde med sprogets materiale. Ud over grundigt og reflekteret arbejde med egen og andres skriftproduktion vil kurset rumme en dimension af litteraturteori, der fokuserer på emner som stemme, sted, køn, affekt, stil, genre. Der vil også indgå redigerende og formidlende elementer - det kunne for eksempel være at udgive en tekstantologi, at arrangere en oplæsningsaften, producere en audiowalk, tv, radio, lave et tidsskrift eller lignende. På kurset forventes aktiv undervisningsdeltagelse i form af tekstproduktion og aktiv kritik af hinandens tekster. Der vil komme forfattere og kritikere på besøg som gæsteundervisere og medlæsere, ligesom vi forhåbentlig også selv kommer ud af huset undervejs i forløbet.

Undervisningsmateriale (et udvalg):

 

Lasse Horne Kjældgaard, Lis Møller m.fl. (red.): Litteratur - introduktion til teori og analyse (Aarhus Universitetsforlag, 2012) [bør anskaffes]

Majorie Perloff: Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Centuary (University of Chicago Press, 2010) [bør anskaffes]

Martin Glaz Serup: 'Man kan ikke lære at skrive' i FS25 (Basilisk, 2012), kan også findes på Promenaden: http:/​/​prmndn.dk/​man-kan-ikke-laere-at-skrive/​

 

Ryan Boudinot: 'Things I Can Say About MFA Writing Programs Now That I No Longer Teach in One' i The Stranger: http:/​/​www.thestranger.com/​books/​features/​2015/​02/​27/​21792750/​things-i-can-say-about-mfa-writing-programs-now-that-i-no-longer-teach-in-one

 

Horace Engdahl: Berøringens ABC: et essay om stemmen i litteraturen (Arena, 2004)

 

Sianne Ngai: Ugly Feelings (Havard University Press, 2005)

 

Barbara Johnson: 'Apostrophe, Animation, and Abortion' in DiaCritics (1986)

Tom Kristensen: ’Kritiker eller Anmelder’, kronik i Politiken 30.7.1940, genoptrykt i Kritiker eller anmelder (Gyldendal, 1966)

Susan Sontag: ’Against Interpretation’ i Against Interpretation, 1967, genoptrykt i 20th Century Literary Criticism, David Lodge (red.) (Longman, 1972)

Lilian Munk Rösing: ’Forbrugervejledning eller kritisk refleksion?’ i Spring nr. 33 Anmelderi, særnummer, 2013 eller på Norsk Kritikerlag: www.kritikerlaget.no/​nor/​pages/​718-kritisk_kapital_lilian_munk_rosing

Jean-Marie Schaeffer: ’Fra tekst til genre. Noter om genreproblematikken’ i Genre. Stefan Iversen og Henrik Skov Nielsen (red.). (Aarhus Universitetsforlag, 2009).

 

Thomas Hvid Kromann m.fl. (red.): Danske Kunstnerbøger (Møller 2013)

 

Doreen Massey: 'En global fornemmelse for sted' i Sted. Anne-Marie Mai og Dan Ringgaard (red.) (Aarhus Universitetsforlag, 2010).

 

Dan Ringgaard: Stedssans (Aarhus Universitetsforlag, 2010).

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 200
  • Forberedelse
  • 176
  • Holdundervisning
  • 42
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kriterier for bedømmelse