HKVK03131U KØN; Fra køn til queer: Modernitet, seksualiteter og kultur

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

From gender to queer: Modernity, sexualities and culture

Uddannelse

Kønsstudier

Kursusindhold

Kurset giver et overblik over seksualitetens moderne kulturhistorie med fokus på konstruktionen af køn. Hvordan blev seksualitet konstrueret i det moderne og hvordan blev det dekonstrueret i det postmoderne? Kulturhistorisk vil kurset have særligt fokus på konstruktionen af homoseksualitet, heteroseksualitet samt trans- og interseksualitet. Den moderne seksualitetshistorie fortælles og undersøges kronologisk fra den moderne homoseksualitet blev ”opfundet” til post-AIDS-æraen, hvor trans- og interseksualitet er kommet på dagsordenen, hvor kønsneutralt ægteskab er indført i flere europæiske lande

Teoretisk giver kurset et introduktion til centrale teoriretninger indenfor feministisk- og seksualitetsforskning,  med særlig vægt på Michel Foucault, Judith Butler, queer teori og teorier om seksuelt medborgerskab. Med Foucault og Butler er det muligt ikke at se seksualitet og seksuel identitet som en essens eller som noget eviggyldigt, men derimod som noget foranderligt, ustabilt og performativt.

Første del af kurset vil vægte teori og historie, mens anden del vil vægte en mere tematisk indgang i feltet. Her vil vi undersøge temaer som: Trans- og interseksualitet, seksuelt medborgerskab, ægteskab, nye familieformer og etnicitet.

Teoretisk vægtes hvordan seksualitet og seksuel identitet er blevet opfattet som en essens, og hvordan nye teorier sætter denne opfattelse på spil. I stedet opfattes seksualitet og seksuel identitet som foranderligt og ustabilt.

Med queer teori blev den seksuelle identitet og seksualitet sat i fokus i analyser og forskning af kulturelle produkter og samfund – og kurset sætter netop de teoretiske erkendelser og perspektiver i spil med en række analyseeksempler hentet fra kulturens verden, fx litteratur, medier, samfundsdebatter og film.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Skriftlig aflevering