HKUÅ10511U ÅU KUN, Museer og samlinger: Historie og teori (Efterår 15)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Museums and Collections: history and theory

Kursusindhold

Hvorfor ser museerne ud som de gør i dag og hvorfor samler de på det de gør? Vi giver en indføring i fænomenet at samle og et historisk overblik over museer og samlingers opståen og udvikling fra omkring 1650 og op til i dag. Desuden gives en introduktion til de væsentligste teoretiske problemstillinger inden for museologien og dens historie. Der fokuseres på to felter inden for museologien:

Det ene felt handler om museer og samlingers historie, som præsenteres gennem eksemplariske nedslag i udvalgte museer og samlingers historie. Der lægges vægt på at beskrive forskellige typer museer og samlinger (kunsthistoriske, kulturhistoriske og naturhistoriske museer samt specialmuseer), deres kulturelle og sociale betydninger og funktioner, herunder deres skiftende relation til forskellige historisk specifikke offentligheder. Et væsentligt element i kurset er forskellige tiders ordningsprincipper, æstetiske principper, udvælgelse og betydningstillæggelse af den materielle kultur set i sammenhæng med æstetiske praksisser, mentalitetshistoriske forandringer og teoretiske skred. Den historiske dimension vil indeholde overvejelser over fremtidens museer og samlinger, herunder nye informationsteknologiers betydning for museer og samlinger.

Det andet felt belyser museer, samlinger og musealitetens politiske, ideologiske og etiske aspekter i et teoretisk perspektiv. Et centralt element i modulet er museumsinstitutionens rolle i dannelsen af blandt andet kulturel, national, etnisk og religiøs værdi og identitet.

Lovgivningsmæssige og økonomiske aspekter af museumsinstitutioner i såvel dansk som international sammenhæng, herunder i særdeleshed EU-sammenhæng, vil være en integreret del af dette felt

Undervisningsform

Forelæsninger, øvelser og besøg på museer

Grundbog: Michelle Henning: Museums, Media and Cultural Theory. 2005

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 28