HKUK03602U Kunsthistorie: Kunstkritik/kunstformidling

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Communication/Criticism

Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold

Kunst og skrift. Det er svært at forestille sig en kunstverden fyldt med objekter, værker og materialer, men uden tekster. Udstillingstekster, pressemeddelelser, katalogtekster og anmeldelser er tekster som er en uadskillelig del af et samlet kunstfelt og for kunsthistorikeren er skriften et medie som dagligt bruges til analyse, refleksion og formidling.

På kurset skal I lære om kunstkritikkens historie, genrer og institutioner. I skal læse teoretiske tekster og lavpraktiske tekster med tips og tricks til den gode tekst. I skal analysere andres tekster og - selvfølgelig – producere jeres egne.

Vi skal læse om og diskutere forskelle mellem de forskellige genrer med særligt fokus på, hvem jeres modtagere er. Hvad er forskelle og ligheder mellem akademisk sprog og formidlingssprog og hvad kan de to genrer lære af hinanden? Hvordan producerer man en præcis og engageret tekst, som fanger læseren? Hvad er en god tekst inden for den givne genre og hvordan redigerer man egne og andres tekster? Ud over at diskutere spørgsmål vedrørende genretræk og stilarter, vil vi også diskutere mere subtile spørgsmål vedrørende fx stemme, stil og autoritet i en tekst

Med øvelser inden for creative writing genren skal I skærpe jeres skrift og analytiske sensibilitet. Vi vil også lave mere “realistiske” øvelser, som fx at skrive en pressemeddelelse eller en anmeldelse på tid.

Udover at læse fagets pensum og deltage aktivt i undervisningens praktiske og analytiske øvelser og diskussioner, skal I løbende producere små eksempler på formidlingsmateriale. Et af disse produkter bliver en del af jeres eksamen.

I bedes anskaffe følgende to bøger inden kursusstart: Gilda Williams: How to Write About Contemporary Art, Thames & Hudson, 2014 og Kerr Houston: An Introduction to Art Criticism, Pearson, 2013. Det kan også anbefales at skaffe James Elkins og Michael Newman: The State of Art Criticism, Routledge, 2008

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 80
  • Forberedelse
  • 297
  • Forelæsninger
  • 42
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420