HIVK03136U Kbh., Studiet af digitale medier i praksis - STS og ANT som teori og metode, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., The study of practices of digital media - STS and ANT as theory and method, elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset handler om hvordan vi kan studere teknologier og digitale medier, når vi anvender den teoretisk-metodiske tilgang kaldet STS eller Aktør-netværks-teorien (ANT). Denne tilgang ser nærmere på hvordan digitale medier kan beskrives i brugssituationerne. STS og ANT ser digitale medier, som noget der bliver til i det netværk af aktører, der er involveret i bl.a. brugen af medierne. På modulet skal vi derfor undersøge udvalgte digitale medier i brugssituationer. Med STS og ANT som grundlag skal vi se nærmere på hvordan digitale medier kan understøtte menneskelige relationer, men også hvordan digitale medier virker bestemmende så den konkrete sociale praksis kommer til at ´gøres´ på en bestemt måde. Digitale medier er altså lige så meget en aktør som menneskene selv. På kurset skal vi undersøge brugssituationer og sociale relationer, hvori udvalgte digitale medier indgår. Vi skal primært gøre brug af etnografiske metodiske teknikker.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Blok, A. & Elgaard jensen, T. (2009). Bruno Latour: Hybride tanker i en hybrid verden. Hans Reitzels Forlag.
  • Jensen, C.B. (2010). STS. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red). Kvalitative metoder, en grundbog. Hans Reitzels Forlag, s.375-388.
  • Jensen, C. B.; Lauritsen, P. & Olesen, F. (red) (2007). Introduktion til STS, Science, Technology, Society. Hans Reitzels Forlag.
  • Law, J. & Hassard, J. (Eds) (2004). Actor Network Theory and After. Blackwell Publishing.
Holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, og øvelser. Der vil indgå øvelser (oplæg og skriftlige øvelser), som de studerende forventes at deltage i/udføre.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 15
  • Forberedelse
  • 167,9
  • Holdundervisning
  • 22,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv undervisningsdeltagelse indebærer tilstedeværelse I min. 80% af undervisningstimerne samt opfyldelse af udmeldte krav om oplæg og opgaver undervejs I forløbet.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave. Der gives 14 dage til besvarelsen, August 2016