HIVK03134U Kbh., Kulturformidling - udvikling af et ekspressivt teoretisk perspektiv, tilvalg
Cph., Cultural promotion – the development of a Expressive cultural promotion – the development of a expressive theoretical perspective, elective
Informationsvidenskab og kulturformidling
Den traditionelle kulturformidling er inden for de seneste årtier blevet udfordret af en kulturel frisættelse og et opgør med kulturinstitutioners autoritet og monopol. Den teknologiske og mediemæssige udvikling har skabt grundlaget for den kulturelle ’turn’, der har gjort private værelser til landets ubestridt største kulturinstitution. Her kan alle gå til koncert, selv komponere, redigere, producere, mixe, gå på biblioteket, besøge i udstillinger, anmelde, diskutere, publicere, spille, chatte og diskutere det hele. Denne udvikling kalder på en ny strategi for kulturformidling, en strategi som allerede er i fuld gang med at blive udviklet og afprøvet på kulturinstitutioner overalt i landet. Denne kulturformidlingsstrategi kalder vi ekspressiv kulturformidling. Termen ekspressiv kulturformidling peger på en formidlingsform, som søger andre metoder og har andre intentioner end den traditionelle kulturformidling. Der er tale om en formidling som baseres på anerkendelse, inddragelse, aktivitet, dialog etc.
Formålet med dette modul er at indkredse, diskutere og udvikle en teoretisk optik til forståelse og analyse af ekspressiv kulturformidling.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
- Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Jensen, J. (2003). Expressive Logic: A New Premise in Arts Advocacy, The Journal of Arts Management, Law, and Society, 33:1, 65-80, http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10632920309597342
- Jones, Samuel (ed) (2009): Expressive Lives. London: Demos. Magdalen House.http://www.demos.co.uk/files/ExpressiveLives_web_ii.pdf
- Gumbrecht, H.U. (2004). Production of Presence. What meaning cannot convey, Standford: Standford University Press.
- Böhme, G. (2012). The art of the stage set as a paradigm for an aesthetics of atmospheres. Paper presented on Understanding Atmospheres. Culture, materiality and the texture of the in-between, conference held on Aarhus University, 16.-17- marts 2012.
Vi planlægger, udfylder og afholder workshops i fællesskab. Undervisningsformen fordrer derfor en høj grad af aktiv deltagelse. De studerende må påregne en del forberedelse, blandt andet i form af planlægning af workshops i samarbejde med andre studerende.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 72
- Eksamensforberedelse
- 110,9
- Holdundervisning
- 22,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 12 normal+ 6 sider sider pr. studerende udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Summer exam 2016
- Reeksamen
Same as for the ordinary exam. August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03134U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Beth Juncker (6-6771723c3838446c7971326f7932686f)
- Gitte Balling (13-72747f7f70396d6c77777479724b738078397680396f76)