HIVK03134U Kbh., Kulturformidling - udvikling af et ekspressivt teoretisk perspektiv, tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Cultural promotion – the development of a Expressive cultural promotion – the development of a expressive theoretical perspective, elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Den traditionelle kulturformidling er inden for de seneste årtier blevet udfordret af en kulturel frisættelse og et opgør med kulturinstitutioners autoritet og monopol. Den teknologiske og mediemæssige udvikling har skabt grundlaget for den kulturelle ’turn’, der har gjort private værelser til landets ubestridt største kulturinstitution. Her kan alle gå til koncert, selv komponere, redigere, producere, mixe, gå på biblioteket, besøge i udstillinger, anmelde, diskutere, publicere, spille, chatte og diskutere det hele. Denne udvikling kalder på en ny strategi for kulturformidling, en strategi som allerede er i fuld gang med at blive udviklet og afprøvet på kulturinstitutioner overalt i landet. Denne kulturformidlingsstrategi kalder vi ekspressiv kulturformidling. Termen ekspressiv kulturformidling peger på en formidlingsform, som søger andre metoder og har andre intentioner end den traditionelle kulturformidling. Der er tale om en formidling som baseres på anerkendelse, inddragelse, aktivitet, dialog etc.

Formålet med dette modul er at indkredse, diskutere og udvikle en teoretisk optik til forståelse og analyse af ekspressiv kulturformidling.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

Holdundervisning, workshops, oplæg.

Vi planlægger, udfylder og afholder workshops i fællesskab. Undervisningsformen fordrer derfor en høj grad af aktiv deltagelse. De studerende må påregne en del forberedelse, blandt andet i form af planlægning af workshops i samarbejde med andre studerende.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 72
  • Eksamensforberedelse
  • 110,9
  • Holdundervisning
  • 22,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 12 normal+ 6 sider sider pr. studerende udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Summer exam 2016

Reeksamen

Same as for the ordinary exam. August 2016