HIVK03107U Kbh., Digital museumsformidling og museologi, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Digital museum mediation and museology, Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset henvender sig til studerende som ønsker en specialisering indenfor museumsformidling, og giver en indføring i rammer, positioner og problemstillinger indenfor museumsfeltet. Samtidig orienterer kurset sig mod den aktuelle, lokale udstillingspraksis, og indbefatter en række museumsbesøg og møder med museumspraktikere.

Kurset omfatter emnerne:

  • Hvad er et museum? Hvad er museets rolle i samfundet?
    • lovgivning og retningslinjer; kulturpolitik og oplevelsesøkonomi; museumhistorisk rids og museologiske paradigmer
  • Museumsetik og socialt ansvar
    • udstillingsetik, outreach, repræsentation og inklusion
  • Museumspraksis
    • indsamling - registrering - bevaring - forskning - formidling
  • Hvad gør/oplever/lærer de besøgende på museet?
    • Visitor studies, museumsoplevelser og motivation; læring, erkendelse og dannelse
  • Digitale muligheder og udfordringer
    • digitalisering, virtualitet og autenticitet; mobile og sociale medier; distribueret formidling, deltagelseskultur og interaktivitet
  • Kuratering, udstillingsdesign og udstillingsanalyse
    • udstillings- og formidlingsstrategier: retorik, organisering, virkemidler og udsagn

 

Kurset tilsigter at hjælpe studerende med at identificere, skærpe og arbejde med egne relevante forskningsspørgsmål indenfor feltet, som grundlag for eksamensopgave og eventuelt efterfølgende speciale. Gennem kurset arbejder de studerende med disse spørgsmål på deres egne blogs, som er en del af forarbejdet til det skriftlige materiale til den mundtlige eksamen. 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Dubuc, É. (2011): ’Museum and university mutations: the relationship between museum practices and museum studies in the era of interdisciplinarity, professionalisation, globalisation and new technologies’. Museum Management and Curatorship, 26:5, pp. 497-508
  • Proctor, N. (2011): ‘Mobile guides in the rhizomic museum’ in Katz et.al. (eds.) Creativity and Technology. Social Media, Mobiles and Museums, Edingburgh: MuseumsEtc.
  • Rudloff, M. (2013): ‘Det medialiserede museum: digitale teknologiers transformation af museernes formidling [The mediatized museum: digital technologies' transformation of museum communication]. MedieKultur. Journal of media and communication research, 29, mar. 2013.
  • Parry, Ross. (2013); 'The End of the beginning:Normativity in the Postdigital Museum', Museum Worlds: Advances in Research 1(2013):24-39 
Holdundervisning, udstillingsbesøg og blogging.

Løbende blogformidling og fremlæggelser samt selvstændige museumsbesøg, som inddrages i undervisningen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36,5
  • Eksamensforberedelse
  • 329,3
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Materialet er en skriftlig fremstilling og/eller en egenproduktion. Materialet må ikke have karakter af et manuscript for den mundtlige præsentation. Blogformidling vil være en del af forarbejdet til det skriftlige materiale til den mundtlige eksamen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme som ordinær eksamen, august 2016