HIVK03104U Kbh., Kulturarav og festivalkultur, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Cultural heritage and festival culture

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

I de senere år ses kulturelle events og festivals som en del af byudvikling og i konkurrence profileres byer som kreative og attraktive med nye performative rum. Festivalkulturen dækker også i stigende grad en iscenesættelse af historie og kulturarv, og den årlige festival Golden Days, der afvikles 4.-20. september i København, har her i 2015 netop temaet kulturarv. Modulet ser på denne festival som historieformidling og oplevelseskultur, på dens program og på de kulturelle aktører, der medvirker. Der anlægges teoretiske vinkler omkring både form og indhold. Der arbejdes med selve fænomenet og forestillingen om kulturarv, som denne festival ønsker at udfordre. Der arbejdes med intensiv deltagerobservation under festivalen og efterfølgende bearbejdning mhp. projektorienterede bidrag til en samlet evaluering.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Nielsen, Jens (2008). Events i den danske oplevelsesøkonomi – den kollektive brusen. København: Samfundslitteratur. (kap 2, 3, 6).
  • Richards, Greg & Robert Palmer (2010). Eventful Cities: Cultural Management and Urban Revitalisation. Oxford: Elsevier (kap 1: Why cities Need to be Eventful s. 1-37).
  • Lund, Niels D. (2008). Bibliotek og historie. Mellem historiekultur og institutionshistorie. I At forstå biblioteket. En introduktion til teoretiske perspektiver. København: DB
  • Jensen, B.E. (2008). Kulturarv - et erindringspolitisk konfliktfelt. København: Gad.

 

Underviseroplæg, plenumdiskussioner, gruppearbejde, studenterfremlæggelser, evt. fællesekskursioner.
Feltarbejde - især intensiv deltagelse/​overværelse af festivaeln 4.-20. September (også weekend og aften) i Københavnsområdet. Intensivt planlægningsmøde forud for 4. September.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016