HIVK03102U Kbh., Genreteori, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Genre Theory, Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset introducerer til den retoriske genreteori. Til forskel fra andre genreteorier, har den retoriske genreteori fokus på tekstens sociale handling; dvs. hvad gør tekster i forskellige sociale sammenhænge (fx videnskab, politik, organisationer, virksomheder, uddannelse). Igennem læsninger af både teoretiske og empiriske tekster vil kurset have fokus på, hvordan genre kan bruges til at forstå, hvordan og hvorfor vi kommunikerer igennem og med tekster i specifikke situationer samt, hvordan tekster skaber situationer og virkeligheder.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Andersen, J. (ed.)(2015). Genre Theory in Information Studies. Emerald Publishing
  • Bazerman, C. (1988). Shaping Written Knowledge. University of Wisconsin Press
  • Devitt, A. (2004). Writing Genres. Southen Illinois University Press
  • Miller, C. R. (1984). Genre as Social Action. Quarterly Journal of Speech, 70, pp.151-167
Oplæg, workshops, læsetimer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv undervisningsdeltagelse indebærer tilstedeværelse I min. 80 % af undervisningstimerne samt opfyldelse af udmeldte krav om oplæg og opgaver undervejs I forløbet.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave, der bliver bedømt efter 7-trinsskalaen. Der gives 14 dage til besvarelsen, Februar 2016