HIVK03091U Kbh., Videnskultur og -kritik, Konstituerende valg C

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Knowledge Culture and Critique, Constituent elective C

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Det er ikke et radikalt nyt udsagn, at et stærkt forandret mediebillede og en revolutioneret adgang til information har betydning for videns status og for forskydninger i vidensmæssige autoriteter. Det forekommer måske i stigende grad at være så alment accepteret, at det er blevet en blind plet i samfundets diskussion med sig selv. Dette kursus skal forholde sig til denne blinde plet ud fra et teoretisk perspektiv: Ud fra forskellige videnssociologiske perspektiver diskuterer vi hvordan vi kan forstå videnskultur og videnskritik som begreber. Vi skal læse og diskutere teorier om viden, analyser af vidensformer og historiske forskydninger som oplæg til at diskutere, hvordan vi med videnskultur og videnskritik kan (be)gribe samspillet mellem viden, aktører og medier.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Sociale og kulturelle relationer i forskellige domæners vidensformer.
  • Autoritets- og kritik- og praksisformer i forskellige videnskulturer.
  • Digitalisering og medialisering af videnssamfundets institutioner.

 

Færdigheder i at:

  • Analysere forskellige aktørers kompetenceprofiler inden for en videnskulturel praksis.
  • Udarbejde videnskritiske analyser af samspillet mellem videnssamfundets institutioner og medialiseret vidensforbrug og -formidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende videnskritik som refleksion over en videnskulturs produktions-, formidlings- og tilegnelsespraksis.
  • Planlægge og gennemføre undersøgelser af samspillet mellem formidling, tilegnelse og brug af forskellige vidensformer i forskellige videnskulturer, herunder af samspillet mellem viden, medier og aktører.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Dækkende og kritisk redegøre for relationer mellem forskellige domæners vidensformer.
  • Dækkende og kritisk redegøre for autoritets- og kritik- og praksisformer i forskellige videnskulturer.
  • Analysere aktørers kompetenceprofiler i videnskulturelle praksisser.
  • Planlægge og gennemføre undersøgelser af samspillet mellem viden, medier og aktører.
  • Kritisk reflektere over videnssamfundets institutioner, deres roller og betydning for vidensforbrug og -formidling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Scott Lash: Critique of Information. London: Sage, 2002
  • Patrick Wilson: Secondhand Knowledge. An Inquiry into Cognitive Authority. Greenwood Press, 1983
  • Karl Mannheim: Ideology and Utopia: an introduction to the sociology of Knowledge (Tysk 1930). Senere udgaver fx Routledge, 1997.
  • Michel Foucault: Talens forfatning. Hans Reitzels Forlag, 2001.
Holdundervisning fokuseret på diskussioner af teksternes problemstillinger og med oplæg fra studerende, skriveøvelser og ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave
Eksaminationssprog: Dansk
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2016