HIVK03072U Aal., Informationshåndtering, Konstituerende valg A
Aal., Information Organizing Processes, Constituent elective A
Informationsvidenskab og kulturformidling
Informationshåndtering beskæftiger sig med såvel teoretiske som praktiske tilgange til organisering af information, herunder semantiske værktøjer og deres opbygning (herunder metadatastrukturer), indekseringssprog samt domæneanalyse. Kursets inddrager teorier fra såvel sprogvidenskab og fagsprogssemantik, samt nyere teoridannelser indenfor vidensorganisation (fx genreanalyse, semiotik, epistemisk pluralisme).
Kurset sigter imod at give den studerende en dybere forståelse for teoretiske og metodiske aspekter ved informationshåndtering, under inddragelse af såvel klassisk som nyere forskningslitteratur.
Kurset vil endvidere omfatte case-arbejde ifbm. design af vidensorganiserende systemer
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
- Forskellige typer af metadatasystemer, herunder vidensorganiserinde systemer
- Teorier og metoder i relation til metadatasystemer og vidensorganiserende systemer og processer.
- Automatiske og intellektuelle indekseringssystemer.
færdigheder i at:
- Reflektere over centrale modeller og metoder i relation til vidensorganiserende systemer.
- Vurdere egnede metoder, og kombination af disse, til studier/evaluering af metadatasystemer og vidensorganiserende systemer i relation til systemets kontekst.
- Eksemplificere anvendelsen af vidensorganiserende systemer i forskellige typer af informationssystemer.
kompetencer i at:
- Opstille/designe et metadatasystem.
- Gennfmføre evaluering af et vidensorganiserinde system, herunder automatisk og intellektuel indeksering.
Faglige mål
Eksaminanden kan:
- Redegøre for forskellige typer af metadatasystemer, herunder vidensorganiserende systemer og dets anvendelse i forskellige typer af informationssystemer.
- Vurdere egnede metoder til evaluering af et vidensorganiserende system.
- Selvstændigt designe og udvikle et metadatasystem under hensyntagen til kompleksiteten af det vidensorganiserende system.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Svenonius, E. (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, Mass: MIT Press.
- Hjørland, B. (2008). What is knowledge organization (KO)? Knowledge Organization, 35(2/3), 86-101.
- Antoniou, G., Groth, P., van Harmelen, F., & Hoekstra, R. (2012). A semantic web primer (3rd ed.). Cambridge, Mass.: MIT Press.
- King, B. E., & Reinold, K. (2008). Finding the concept, not just the word, a librarian's guide to ontologies and semantics. Oxford: Chandos.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03072U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (15-79726f6e7064753168716a68756875436b7870316e7831676e)
- Martin Muderspach Thellefsen (17-706475776c7131776b686f6f6869766871436b7870316e7831676e)