HIVK03072U Aal., Informationshåndtering, Konstituerende valg A

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Information Organizing Processes, Constituent elective A

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Informationshåndtering beskæftiger sig med såvel teoretiske som praktiske tilgange til organisering af information, herunder semantiske værktøjer og deres opbygning (herunder metadatastrukturer), indekseringssprog samt domæneanalyse. Kursets inddrager teorier fra såvel sprogvidenskab og fagsprogssemantik, samt nyere teoridannelser indenfor vidensorganisation (fx genreanalyse, semiotik, epistemisk pluralisme).  

Kurset sigter imod at give den studerende en dybere forståelse for teoretiske og metodiske aspekter ved informationshåndtering, under inddragelse af såvel klassisk som nyere forskningslitteratur. 

Kurset vil endvidere omfatte case-arbejde ifbm. design af vidensorganiserende systemer

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende 

viden om og forståelse af:

  • Forskellige typer af metadatasystemer, herunder vidensorganiserinde systemer
  • Teorier og metoder i relation til metadatasystemer og vidensorganiserende systemer og processer.
  • Automatiske og intellektuelle indekseringssystemer.

 

færdigheder i at:

  • Reflektere over centrale modeller og metoder i relation til vidensorganiserende systemer.
  • Vurdere egnede metoder, og kombination af disse, til studier/evaluering af metadatasystemer og vidensorganiserende systemer i relation til systemets kontekst.
  • Eksemplificere anvendelsen af vidensorganiserende systemer i forskellige typer af informationssystemer.

 

 kompetencer i at:

  • Opstille/designe et metadatasystem.
  • Gennfmføre evaluering af et vidensorganiserinde system, herunder automatisk og intellektuel indeksering.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan:

  • Redegøre for forskellige typer af metadatasystemer, herunder vidensorganiserende systemer og dets anvendelse i forskellige typer af informationssystemer.
  • Vurdere egnede metoder til evaluering af et vidensorganiserende system.
  • Selvstændigt designe og udvikle et metadatasystem under hensyntagen til kompleksiteten af det vidensorganiserende system.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Svenonius, E. (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, Mass: MIT Press.
  • Hjørland, B. (2008). What is knowledge organization (KO)? Knowledge Organization, 35(2/3), 86-101.
  • Antoniou, G., Groth, P., van Harmelen, F., & Hoekstra, R. (2012). A semantic web primer (3rd ed.). Cambridge, Mass.: MIT Press.
  • King, B. E., & Reinold, K. (2008). Finding the concept, not just the word, a librarian's guide to ontologies and semantics. Oxford: Chandos.
Forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, workshops og casearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016