HIVK03061U Kbh., Videnskabelig kommunikation, Konstituerende tilvalg
Cph., Scholarly Communication, Elective and Constituent module
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kurset behandler problemer i videnskabelig kommunikation med sigte på informationsformidling. Herunder:
Tidsskriftspubliceringens genrer, fagfællebedømmelse, forretningsmodeller (med åben access) m.v.
Andre videnskabelige medier, herunder ”big data”
Videnskabsformidling og dens institutioner og aktører (herunder forskningsbiblioteker)
Bibliometri og forskningsanalyse
Forskernes organisering, arbejdsvilkår og sociologi.
Forskningområder og –traditioner inden for videnskabelig kommunikation
- Filosofiske og teoretiske positioner og deres betydning
Kurset sigter på at give de studerende en teoretisk baggage og referencerammer, der kan anvendes i det videre arbejde med specialiserede problemstillinger.
Kompetencemål
Modulet har til hensigt at give den studerende:
Viden om og forståelse af:
- videnskabssociologiske retninger og grundbegreber,
- forskellige sektorers og domæners vidensproduktion, herunder både samfundsmæssige sektorer og forskningstraditioner og –felter samt sammenspillet mellem disse sektorer og deres publikationsmønstre og dokumentformer,
- centrale modeller, forskningstilgange og metoder til studier af videnskabelig kommunikation
Færdigheder i at:
- Beskrive udvalgte teorier, metoder og traditioner inden for det videnskabssociologiske felt,
- Analysere evidensbaseret vidensproduktion,
- Analysere hvordan vidensproduktion formidles
Kompetencer i at:
- Diskutere videnskabssociologiske begreber i relation til konkrete problemstillinger i forhold til videnskabelig kommunikation,
- Planlægge og udføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens kredsløb
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- på reflekteret vis redegøre for videnskabssociologiske retninger og grundbegreber og deres betydning for vidensproduktion og dens anvendelse og indflydelse,
- selvstændigt opstille og gennemføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens senere anvendelse og indflydelse,
- reflektere over de teoretiske og metodiske styrker og svagheder ved egne og andres analyser af vidensproduktion og videnskabelig kommunikation
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Ialt ca. 1000 sider.
- Collin, Finn (2010). Science Studies as Naturalized Philosophy.Dordrecht: Springer. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
- Cope, Bill & Philips, Angus (eds). (2014). The Future of the Academic Journal. 2nd Revised edition. Oxford, UK: Chandos Publishing. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
- Fjordback Søndergaard, T.; Andersen, J. & Hjørland, Birger (2003). Documents and the communication of scientific and scholarly information. Revising and updating the UNISIST model. Journal of Documentation, 59(3), 278-320.
- Morrison, Heater (2009). chapter 6: Open access (pp. 103-134). I: Scholarly commucation for librarians. Oxford: Chandos Publishing.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamensprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03061U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I København
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Birger Hjørland (15-7077807573803c76787d807a6f7c724e76837b3c79833c7279)
Undervisere
Jeppe Nicolaisen og Carl Gustav Johannsen vil deltage som gæsteundervisere