HIVK03061U Kbh., Videnskabelig kommunikation, Konstituerende tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Scholarly Communication, Elective and Constituent module

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset behandler problemer i videnskabelig kommunikation med sigte på informationsformidling. Herunder:

  • Tidsskriftspubliceringens genrer, fagfællebedømmelse, forretningsmodeller (med åben access) m.v.

  • Andre videnskabelige medier, herunder ”big data”

  • Videnskabsformidling og dens institutioner og aktører (herunder forskningsbiblioteker)

  • Bibliometri og forskningsanalyse

  • Forskernes organisering, arbejdsvilkår og sociologi.

  • Forskningområder og –traditioner inden for videnskabelig kommunikation

  • Filosofiske og teoretiske positioner og deres betydning

 

Kurset sigter på at give de studerende en teoretisk baggage og referencerammer, der kan anvendes i det videre arbejde med specialiserede problemstillinger.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet har til hensigt at give den studerende:

Viden om og forståelse af:

  • videnskabssociologiske retninger og grundbegreber,
  • forskellige sektorers og domæners vidensproduktion, herunder både samfundsmæssige sektorer og forskningstraditioner og –felter samt sammenspillet mellem disse sektorer og deres publikationsmønstre og dokumentformer,
  • centrale modeller, forskningstilgange og metoder til studier af videnskabelig kommunikation

 

Færdigheder i at:

  • Beskrive udvalgte teorier, metoder og traditioner inden for det videnskabssociologiske felt,
  • Analysere evidensbaseret vidensproduktion,
  • Analysere hvordan vidensproduktion formidles

 

Kompetencer i at:

  • Diskutere videnskabssociologiske begreber i relation til konkrete problemstillinger i forhold til videnskabelig kommunikation,
  • Planlægge og udføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens kredsløb

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • på reflekteret vis redegøre for videnskabssociologiske retninger og grundbegreber og deres betydning for vidensproduktion og dens anvendelse og indflydelse,
  • selvstændigt opstille og gennemføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens senere anvendelse og indflydelse,
  • reflektere over de teoretiske og metodiske styrker og svagheder ved egne og andres analyser af vidensproduktion og videnskabelig kommunikation

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

Ialt ca. 1000 sider.

  • Collin, Finn (2010). Science Studies as Naturalized Philosophy.Dordrecht: Springer. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
  • Cope, Bill & Philips, Angus (eds). (2014). The Future of the Academic Journal. 2nd Revised edition. Oxford, UK: Chandos Publishing. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
  • Fjordback Søndergaard, T.; Andersen, J. & Hjørland, Birger (2003). Documents and the communication of scientific and scholarly information. Revising and updating the UNISIST model. Journal of Documentation, 59(3), 278-320.
  • Morrison, Heater (2009). chapter 6: Open access (pp. 103-134). I: Scholarly commucation for librarians. Oxford: Chandos Publishing.
Forelæsninger, gruppearbejde, oplæg og diskussioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensprog: Dansk
Omfang: Maks. 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016