HIVK03042U Aal., Systemevaluering og brugerstudier, Konstituerende valg A

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., System evaluation and user studies, Constituent elective module A

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Modulet omfatter videregående studier i de teoretiske og metodiske aspekter vedrørende evaluering af interaktive informationssystemer i kontekst, idet der lægges vægt på sammenhæng mellem informationsbehov, -situation, relevans og søgeadfærd anskuet ud fra formidlingsprocesser og de dertil knyttede teknologier. Med udgangspunkt i forskningslitteraturen introducerer modulet modeller for informationsadfærd og informationsinteraktion for at afdække tilgange til evaluering af systemperformance og brugeranvendelse og eksplicit at diskutere metoder til evaluering af interaktive informationssøgesystemer.

Modulet beskæftiger sig endvidere med metoder til, og studier af informationsadfærd mere generelt.  Herved sigter modulet på at kvalificere alle med interesse for informations- og kulturformidling til selvstændigt at kunne foretage studier og undersøgelser af, hvordan folk efterspørger og bruger information i en bredere kontekst end blot ved anvendelse af informationssøgesystemer.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet har til hensigt at give den studerende:

Viden om og forståelse af:

  • forskellige typer af evalueringer og evalueringstilgange,
  • centrale begreber og modeller om informationsadfærd og -søgning/-genfinding og de dermed forbundne processer og funktioner samt metoder til studier af samme.

 

færdigheder i:

  • at reflektere over centrale modeller og metoder til studier af informationsadfærd og –søgning/-genfinding og de dermed forbundne processer og funktioner,
  • at vurdere egnede metoder, og kombination af disse, til studier/evaluering af systemperformance og informationsadfærd – inklusiv evaluering af interaktive informationssøgesystemer,
  • at identificere og sammenligne centrale evalueringsbegreber og-metoder til systemevaluering og brugerstudier, samt vurdere og validere evalueringsresultater i forhold til givne omstændigheder.

 

kompetencer i:

  • at opstille/designe undersøgelser til studier/evaluering af systemperformance og informationsadfærd – inklusiv evaluering af interaktive informationssøgesystemer,
  • at gennemføre forskellige typer af systemevalueringer og brugerstudier.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • redegøre for forskellige typer af evalueringer og evalueringstilgange,
  • vurdere egnede metoder, og kombination af disse, til studier/evaluering af systemperformance og informationsadfærd,
  • selvstændigt gennemføre forskellige typer af systemevalueringer og brugerstudier

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Borlund, P. & Schneider, J.W. (2010). Reconsideration of the simulated work task situation: A context tool for evaluation of information retrieval interaction. In: Kelly, D., Turpin, A. & Azzopardi, L. (eds.). Proceedings of the third IIiX Symposium on Information Interaction in Context (IIiX 2010). New Brunswick, NJ, USA, August 2010. 155-164.
  • Borlund, P. (2003a). The concept of relevance in IR. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(10), 913-925.
  • Byström, K. & Järvelin, K. (1995). Tasks complexity affects information seeking and use. Information Processing & Management, 31(2), 191-213.
  • Kelly, D. (2009). Methods for Evaluating Interactive Information Retrieval Systems with Users. Foundations and Trends in Information Retrieval, 3(1-2), 1-224
Oplæg ved underviser, gruppearbejde, workshop, dialogbaseret holdundervining med afsæt i ugeopgaver.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur