HIVK03021U Aal., Kulturformidlende institutioner, Konstituerende valg B

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Dissemination of Culture by Cultural Institutions, Constituent elective B

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Modulet har fokus på en række spændingsfelter i kulturinstitutionerne (primært museer og biblioteker): institutionernes rammebetingelser og grundfagligheder er sat under pres af nye krav om formidling og kulturoplevelser. På modulet vil vi arbejde teoretisk og praktisk med:

  • Nye former for oplysnings-, oplevelses- og inspirationsaktiviteter i de fysiske rum og i de digitale medier
  • Nye kreative netværk og partnerskaber
  • De kulturformidlende institutioner mellem kulturpolitisk forpligtelse og nye brugersegmenter

 

På faget analyseres samspillet mellem samfundsmæssig, kulturel og institutionel udvikling. Andre elementer i modulet: Teorier om kultursektoren og dens institutioner samt om institutionernes kulturmidlende praksis.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

viden om og forståelse af:

  • kultursektoren, dens institutioner og organisation, historisk og aktuelt,
  • kulturteori, organisationsteori og kulturpolitik,
  • videns- og kulturformidling i forskellige kulturelle domæner,
  • kulturinstitutionernes vidensorganiserende praksisser.

 

færdigheder i: 

  • at analysere samspillet mellem den samfundsmæssige, den kulturelle og den institutionelle udvikling,
  • at analysere konkrete eksempler på kulturformidling og vidensorganiserende praksisser.

 

kompetencer i: 

  • at udvikle teoretisk funderede modeller til analyse af kulturformidlende institutioner.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Dækkende og kritisk og på teoretisk grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til kulturformidlende institutioner og deres formidlende praksis.
  • På et videnskabeligt-metodisk grundlag selvstændigt analysere og vurdere konkrete eksempler på kulturformidlende institutioner og deres formidlende praksis.
  • Reflektere over og argumentere for teoretiske, historiske eller samfundsmæssige positioner med betydning for kultursektoren og dens institutioner

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset: 

  • Brynskov, M., Halskov, K. og Kabel, L.(2012) Byens Digitale Liv: Digital Urban Living. Århus: Forlaget Ajour
  • Erll, A. & Nünning, A. (ed.) (2008) A Companion to Cultural Memory Studies. De Gruyter
  • MacDonald, S.(ed.) (2006) A Companion to Museum Studies. Blackwell Publishing
  • Sørensen, A. S. et al. (2010) Nye kulturstudier. Teorier og temaer. Kbh.: Tiden skifter

 

Holdundervisning, workshops og feltarbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave.
Eksaminationssprog: Dansk
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vintereksamen 2015
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016