HIVK03021U Aal., Kulturformidlende institutioner, Konstituerende valg B
Aal., Dissemination of Culture by Cultural Institutions, Constituent elective B
Modulet har fokus på en række spændingsfelter i kulturinstitutionerne (primært museer og biblioteker): institutionernes rammebetingelser og grundfagligheder er sat under pres af nye krav om formidling og kulturoplevelser. På modulet vil vi arbejde teoretisk og praktisk med:
- Nye former for oplysnings-, oplevelses- og inspirationsaktiviteter i de fysiske rum og i de digitale medier
- Nye kreative netværk og partnerskaber
- De kulturformidlende institutioner mellem kulturpolitisk forpligtelse og nye brugersegmenter
På faget analyseres samspillet mellem samfundsmæssig, kulturel og institutionel udvikling. Andre elementer i modulet: Teorier om kultursektoren og dens institutioner samt om institutionernes kulturmidlende praksis.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
- kultursektoren, dens institutioner og organisation, historisk og aktuelt,
- kulturteori, organisationsteori og kulturpolitik,
- videns- og kulturformidling i forskellige kulturelle domæner,
- kulturinstitutionernes vidensorganiserende praksisser.
færdigheder i:
- at analysere samspillet mellem den samfundsmæssige, den kulturelle og den institutionelle udvikling,
- at analysere konkrete eksempler på kulturformidling og vidensorganiserende praksisser.
kompetencer i:
- at udvikle teoretisk funderede modeller til analyse af kulturformidlende institutioner.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Dækkende og kritisk og på teoretisk grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til kulturformidlende institutioner og deres formidlende praksis.
- På et videnskabeligt-metodisk grundlag selvstændigt analysere og vurdere konkrete eksempler på kulturformidlende institutioner og deres formidlende praksis.
- Reflektere over og argumentere for teoretiske, historiske eller samfundsmæssige positioner med betydning for kultursektoren og dens institutioner
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Brynskov, M., Halskov, K. og Kabel, L.(2012) Byens Digitale Liv: Digital Urban Living. Århus: Forlaget Ajour
- Erll, A. & Nünning, A. (ed.) (2008) A Companion to Cultural Memory Studies. De Gruyter
- MacDonald, S.(ed.) (2006) A Companion to Museum Studies. Blackwell Publishing
- Sørensen, A. S. et al. (2010) Nye kulturstudier. Teorier og temaer. Kbh.: Tiden skifter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave.
Eksaminationssprog: Dansk - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vintereksamen 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03021U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hans Jørn Nielsen (6-797080383a39466e7b7334717b346a71)