HIVK02011U Kbh., Kravspecifikationer af informationssystemer, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Requirements Specification of Information Systems, Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Målet med dette valgfag er at gøre den studerende i stand til at deltage i anskaffelsen af et informationssystem fra den første idé, til systemet er anskaffet og overgivet til drift hos medarbejderne. Systemet kan være en standard hyldevare (fx. et ESHD eller et CMS system), et system udviklet af en ekstern leverandør eller et system udviklet in-house.

Anskaffelsen af et informationssystem kan have store konsekvenser for en organisation. Det drejer sig ikke bare om prisen for systemet og omkostningerne ved at tage det i brug. Det drejer sig også om at høste de fordele man forventede at få af systemet til understøttelse af organisationens processer. Nøglen til det hele er kravspecifikationen.

Den studerende får et indblik i arbejdet med kravspecifikationer, så de selv kan bidrage til og får en forståelse for omfanget af en kravspecifikation, samt samarbejdet kunde og leverandør imellem.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Cadle, J. & Yeates, D. (2007). Project management for information systems (5. udg.). Pearson Education
  • Halkier, B. (2008). Fokusgrupper (2, udg.). Samfundslitteratur
  • Lauesen, S. (2002). Software Requirements: Styles and Techniques (1. udg.). Addison-Wesley Professional
  • Wiegers, K. (2013). Software Requirements (3. Udg.). Microsoft Press
Primært holdundervisning og gruppearbejde med oplæg fra de studerende, med mulighed for gæsteforelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36,5
  • Eksamensforberedelse
  • 146,4
  • Holdundervisning
  • 22,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Eksaminationssprog: Dansk
Materiale maks. 6 normalsider
Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale: Materialet er en skriftlig
fremstilling og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med
eksaminator. Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den
mundtlige præsentation.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

se studieordning

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016

Kriterier for bedømmelse

se studieordning