HIVB10041U Kbh., Systemevaluering og interaktionsdesign

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., System evaluation and interaction design

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset omfatter (1) forskning indenfor design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed, herunder brugernes oplevelse af systemerne og (2) metoder til design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed. Der vil i kurset blive arbejdet med:

  • teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i forhold til konkrete anvendelser
  • undersøgelser af systemers interaktionsdesign og brugbarhed
  • styrker og svagheder ved forskellige typer af interaktionsdesigns med hensyn til deres brugbarhed
  • design, på prototypeniveau, af navigationen i et system og den visuelle præsentation af information
  • evaluering af et systems brugbarhed med brugerinvolverende såvel som analytiske metoder
  • planlægning og gennemførelse af interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i korte iterationer, hvor evalueringer guider designarbejdet
Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • forskning indenfor design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed, herunder brugernes oplevelse af systemerne
  • metoder til design af systemers brugerinteraktion og evaluering af deres brugbarhed.

 

Færdigheder i at

  • reflektere over teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i forhold til konkrete anvendelser og undersøgelser
  • vurdere undersøgelser af systemers interaktionsdesign og brugbarhed
  • analysere styrker og svagheder ved forskellige typer af interaktionsdesigns med hensyn til deres brugbarhed.

 

Kompetencer i at

  • designe, på prototypeniveau, navigationen i et system og den visuelle præsentation af information
  • evaluere et systems brugbarhed med brugerinvolverende såvel som analytiske metoder
  • planlægge og gennemføre interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering i korte iterationer, hvor evalueringer guider designarbejdet

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • redegøre for og diskutere teorier og metoder indenfor interaktionsdesign og brugbarhedsevaluering, og herunder inddrage egne erfaringer med anvendelse af disse teorier og metoder
  • analysere og perspektivere brugbarheden af, herunder brugeroplevelsen med, forskellige typer af interaktionsdesigns
  • designe, på prototypeniveau, og evaluere interaktionen mellem bruger og system, herunder identificere brugbarhedsproblemer i systemers brugerinteraktion.

 

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Bangor, A., Kortum, P. T., & Miller, J. T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal of Human-Computer Interaction, 24(6), 574-594
  • Greenberg, S., & Buxton, B. (2008). Usability evaluation considered harmful (some of the time). In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 111-120). New York: ACM Press
  • Hertzum, M., Hansen, K. D., & Andersen, H. H. K. (2009). Scrutinising usability evaluation: Does thinking aloud affect behaviour and mental workload? Behaviour & Information Technology, 28(2), 165-181
  • Tullis, T., & Albert, B. (2013). Measuring the user experience: Collecting, analyzing, and presenting usability metrics. (2nd edition). San Francisco, CA: Morgan Kaufmann
Holdundervisning, gruppearbejde, øvelser, vejledning, feedback, oplæg, diskussioner og forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 206,8
  • Holdundervisning
  • 84
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 15-20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én.
Materialet består normalt af en skriftlig projektopgave som kan laves i grupper, den mundtlige prøve er individuel.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
Reeksamen
Samme prøveform som ved den ordinære eksamen, August 2016